Švietimo
sistemoje situacija pasikeis tik tada, kai besidominčiai bendruomenei bus
prieinama informacija apie švietimo įstaigų valdymą, o pati bendruomenė galės
daryti įtaką sprendimams.
Tėvai yra
labiausiai suinteresuoti mokyklos darbo rezultatyvumu asmenys. Užtikrinus, kad
pagerėja bazinių dalykų žinios, kartu reiktų spręsti ir kitas nemažiau
aktualias saugumo, užklasinės veiklos, patyčių problemas. Tačiau pagrindinis
tėvų siekis yra tinkami jų vaikų gebėjimai. Šiuo metu tėvai yra daugiau ar
mažiau įtraukti į materialinių mokyklų problemų sprendimą, tačiau tikroji
pridėtinė vertė būtų kitur.
Kaip minėta,
šiandien yra ženkliai per mažai viešai atskleidžiamos informacijos apie mokymo
įstaigas tam, kad tėvų įsitraukimas būtų prasmingas. Iš tikrųjų pateikiama daug
įvairių žinių apie mokymo programas, užklasinę veiklą, mokyklų įgyvendinamus
projektus, tačiau tai tik papildomos žinios, kurios neleidžia susidaryti jokio
aiškesnio vaizdo apie situaciją mokykloje.
Simboliška, kad
ir ministerijos interneto svetainės rubrikos yra „apie ministeriją“, „ugdymas“,
„profesinis ir tęstinis mokymas“, „studijos, mokslas ir technologijos“ (kas
atspindi ministerijos struktūrą), kai tuo tarpu kitų valstybių analogiškų
svetainių rubrikos - „tėvams“, „mokiniams“, „mokytojams“, „mokyklų vadovybei“
ir „tyrėjams“.
Todėl pirmiausiai
būtina atskleisti visą informaciją apie mokinių pasiekimus suprantama ir
prasminga tėvams forma. Siekiamybė būtų, kad tėvai galėtų žinoti savo vaiko,
klasės ir mokyklos reitingą visos valstybės mastu. Tačiau pirmame etape galima
būtų parodyti, kiek pakito mokinių, neatitinkančių ir viršijančių standartus,
skaičius per metus mokykloje ir klasėje. Tai leistų daryti išvadas apie įstaigų
vadovų ir mokytojų veiklos efektyvumą. Tokia informacija jau šiandien galėtų
būti teikiama du kartus per metus, laikant, kad patenkinamą lygį pasiekę
mokiniai yra žemiau standarto, o aukštesnįjį lygį pasiekę viršija standartą.
Tas vertinimas būtų subjektyvus mokančio mokytojo įvertinimas, tačiau vertinimo
kokybė galėtų būti užtikrinama vidiniu mokyklos procesu (pvz.: mokykliniu
testu).
Kita svarbi
informacija – mokyklos turimi resursai. Čia pirmiausia turi būti pateikta
informacija apie mokytojus. Tikslingas būtų jų reitingavimas pagal mokinių
pasiekimus, darbo krūvį ir gaunamą atlygį. Taip pat turi būti išankstinė
informacija apie planuojamus pokyčius. Kita resursų dalis – finansai. Turi būti
aiškiai nurodytas esamas jų pasiskirstymas pagal prioritetines sritis ir pagal
klases.
Dalis šios
informacijos galėtų būti skelbiama mokyklos tinklapyje (jautresnė - uždaroje
tinklapio dalyje, prieinama tik tėvams). Palyginamąją informaciją būtų
tikslinga talpinti įstaigos steigėjo tinklapyje. Tačiau pagrindinis darbas su
informacija turėtų vykti planavimo procese. Siekiant išvengti labai skirtingo
interpretavimo, kokia ir kaip informacija turi būti atskleista, tikslinga tai
vieningai reglamentuoti ministro įsakymu.
Kita dalis
informacijos galėtų būti prieinama iš oficialių informacinių sistemų ir
registrų. Bendram sistemos valdymui būtų tikslinga turėti vieningą ir
standartizuotą duomenų bazę apie visas mokyklas, jų vadovus, pasiekimus,
mokytojus ir mokinius. Tai galėtų būti švietimo sistemos registras, kurio dalis
būtų prieinama viešai ir suteiktų tėvams palyginimams būtiną informaciją.
Tačiau
efektyviausias bendruomenės įtraukimas mokyklos veiklą būtų mokyklų tarybų
vaidmens sustiprinimas. Tarybą galėtų sudaryti 3-7 tėvų atstovai, įstaigos
vadovas, vienas mokymo personalo atstovas, vienas mokinių atstovas (mokyklose,
kuriose yra 9 ir aukštesnės klasės), iki trijų steigėjo atstovų. Tarybos nariai
būtų renkami trejų metų laikotarpiui. Taryba būtų atsakinga už strateginių
krypčių nustatymą (strateginio plano rengimą), jos pritarimo reikėtų dėl
personalo pokyčių, ji būtų atsakinga už mokymo kokybės, o taip pat turto,
finansų ir personalo valdymo priežiūrą per planų rengimą ir jų įgyvendinimo
stebėseną. Taip pat taryba turėtų užtikrinti nuolatines konsultacijas tarp
tėvų, mokytojų ir mokinių. Tarybą kiekvienais metais tvirtintų strateginį ir
metinį planą ir kasmetinę ataskaitą. Čia taip pat būtų tikslingi vieningi
metodiniai nurodymai, kurie kartu užtikrintų, kad būtų įtrauktos priemonės,
užtikrinančios nuolatinį nacionalinių švietimo standartų siekį.
Suteikiant
daugiau teisių mokyklos tarybai, kartu būtina naujai įvertinti rinkimų
procedūras ir tarybos narių kvalifikacijos ugdymo galimybes. Reikėtų taip pat
numatyti, kad mokyklų tarybų nariams už dalyvavimą posėdžiuose yra mokamos
kompensacijos (nebent pati tarybą jų atsisakytų).
Dar vienas
svarbus tėvų įtraukimo aspektas yra tas, kad kartu būtų ugdomas bendras
visuomenės įsitikinimas, kad kiekvienas narys gali prisidėti prie pokyčių, ir,
kad nuo mažų pokyčių prasideda žymiai didesni pasikeitimai, o už situaciją
esame atsakingi mes patys.
Bet kuriuo atveju
būtina pakeisti nuostatą, kad mokykla yra direktoriaus ir mokytojų nuosavybė. Ji
turi būti valdoma visų pirma atsižvelgiant į bendruomenės interesus.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą