Seimas antradienį
atmetė įstatymo projektą, kuriuo siūlyta sujungti Etninės kultūros globos
tarybą (EKGT) ir Valstybinės kultūros paveldo komisiją (VKPK). Buvo pranešta
(BNS), kad susijungimui prieštaravo EKGT vadovė bei Lietuvos meno kūrėjų asociacija.
Parengus projektą birželio pradžioje apie 200 Lietuvos kultūros ir mokslo
veikėjų išplatino viešą kreipimąsi į Seimą, jog prieštarauja tokiam susijungimui,
teigdami, jog sujungus institucijas naujoji įstaiga neužtikrins jų veiklos
tęstinumo, jos funkcijos bus susiaurintos. „Šis siūlymas nėra pagrįstas jokiais
ekonominiais skaičiavimais, nėra įrodyta kokia nors jo nauda, o žala tiek
kultūros paveldui, tiek etninei kultūrai būtų akivaizdi“ – teigia kultūros ir
mokslo veikėjai.
Iš tikrųjų ar bus dvi
įstaigos, ar viena valstybė nesugrius ne vienu atveju. Tačiau šis atvejis akivaizdžiai
demonstruoją, kokiu greičiu mūsų valstybės valdymas ritasi graikiškojo
efektyvumo link. 2012 m. valstybės biudžete suplanuota skirti 16 darbuotojų Valstybinei
kultūros paveldo komisijai - 735 tūkst. Lt., iš jų darbo užmokesčiui 504 tūkst.
Lt., o 10 darbuotojų Etninės kultūros globos tarybai - atitinkamai 370 tūkst.
Lt. ir 220 tūkst. Lt. Vertinant biudžeto sudarymo ir valdymo požiūriu abi
šios įstaigos yra prilygintos ministrų valdymo sritims, kur darbuotojų ir
finansavimo dydžiai kur kas reikšmingesni. Vadinasi, abi įstaigos privalo
rengti strateginius planus, ugdyti žmogiškuosius resursus, užtikrinti
darbuotojams karjeros perspektyvas ir t.t. Kaip tai padaryti 10 -15 darbuotojų
įstaigoje, kur būtinai turi būti vadovas, finansininkas, žmogus, atsakingas už
personalą ir t.t.? Tarkime, iš viešai skelbiamų kontaktų galima susidaryti įspūdį,
kad Valstybinei kultūros paveldo komisijoje yra trys tarnybų vadovai, vienas
finansininkas, vienas teisininkas. Taigi, trečdalis darbuotojų yra
administracija. Panaši proporcija turėtų būti Etninės kultūros globos taryboje. Juokinga ir tai,
kad darbuotojų kontaktuose pateikiami elektroninio pašto adresai yra
registruoti arba gmail.com svetainėje, arba vietinių interneto tiekėjų
svetainėse. Valstybinė kultūros paveldo komisija nesiteikė net paviešinti savo
strateginio plano projekto. Na, o EKGT savo plano projekte vietoje konkrečių
darbų išvardina funkcijas. Konkretūs darbai gali būti išskaityti tarp eilučių,
kad bus atlikti tyrimai ir kai kuriais klausimais pateikti siūlymai. Ir
apskritai, lieka visiškai neaišku, kaip abi šios įstaigos siejasi su įstatymų
leidyba, jos aiškiai užsiima politikos įgyvendinimu. Kažkaip Konstitucijos
sargai čia užmerkia akis ir aliarmo nekelia.
Niekas nesako, kad funkcijos nereikalingos, tačiau jos turi būti atliekamos
kaip galima efektyviau. Mano įsitikinimu, ir komisija, ir taryba gali
egzistuoti, tačiau jų sekretoriato funkcijas turėtų atlikti Seimo kanceliarija
ir nereikia dėl tuščių nepriklausomumo ambicijų švaistyti mokesčių mokėtojų
pinigus. Juk ir taip pas mus įstaigėlių pristeigta beveik tris kartus daugiau
nei palyginamose valstybėse.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą