Kadangi kitoms valstybėms tai daugiau ar mažiau pavyko, manau, kad tai gali
būti padaryta ir Lietuvoje.
Pirmiausiai reikėtų išgryninti mokinių pasiekimų lygių požymius, numatomus Švietimo
ir mokslo ministro tvirtinamose bendrosiose programose. Tai turėtų tapti aiškiais
minimaliais mokinių pasiekimų per mokslo metus sąrašais. Minėtose programose
įtvirtinta nuostata, kad „gebėjimų aprašas rodo, ką turi gebėti dauguma mokinių, baigiančių tam tikrą
ugdymo koncentrą“. Tuo tarpu nacionaliniai standartai numatytų, ką kiekvienas vaikas Lietuvoje turi
sugebėti atitinkamoje srityje.
Nacionaliniai standartai reikalingi tam, kad būtų galima susieti mokinių,
mokytojų ir mokyklų pasiekimų stebėjimą ir užtikrinti objektyvią pagrindinių
švietimo paslaugų kokybės kontrolę. Šiuo metu yra pakankamai daug viešai
skelbiamos informacijos apie švietimo sistemą, tačiau nėra pateikiami jokie
sistemos teikiamų paslaugų kokybės įvertinimai (išskyrus brandos egzaminų
rezultatų apibendrinimą).
Siekiant švietimo kokybės proveržio pagrindinėse srityse, būtina
koncentruotis į bazinių ir būtinų gebėjimų sritis, kurios visų pirma yra
lyginamos su užsienio partneriais. Todėl pirmiausiai nacionaliniai standartai
turėtų būti nustatyti skaitymo, rašymo ir matematikos srityse. Nustatant
standartus turi būti atsižvelgti į suderinamumą su PISA testais tam, kad
atitinkamais mokslo metais būtų pasiektas palyginamas su kitų šalių vaikais
žinių lygis.
Pagrindinį vertinimą, ar mokinys atitinka nacionalinius standartus galėtų atlikti
mokytojas. Mažiausiai du kartus per mokslo metus turėtų būti įvertintas
kiekvieno mokinio atitikimas minimaliam standartui (nustatant ar jis yra
žemiau, ar atitinka ar aukščiau). Taip pat turėtų būti apibendrinta situacija
klasėje ir mokykloje, parodant mokinių pasiskirstymą ir pokytį su paskutiniu
vertinimu. Tėvai turi būti supažindinti su minimaliais standartais, vaiko
pasiekimais ir situacija mokykloje.
Tačiau svarbiausia būtų užtikrinti, kad atitikimas standartams reguliariai
būtų tikrinamas nacionaliniu testu. Apie konkretų rezultatą būtų informuojami
mokiniai, tėvai ir mokytojai. Testo rezultatai neturi turėti įtakos kasdieninių
pasiekimų vertinimui ar perėjimui į kitą klasę. Tai reiškia, kad minėtas
išorinis vertinimas būtų naudojamas visų pirma mokyklos ir mokytojo veiklos
kokybei nustatyti, paliekant mokančiam mokytojui galutinį žodį dėl kiekvieno
konkretaus mokinio pasiekimų vertinimo. Tai labai svarbu, nes testai galėtų
būti atliekami iš anksto neišruošiant, nesulauktų tėvų priešpriešos ir
nesukurtų nereikalingos įtampos mokinimas. Tokie testai naudojami Švedijoje ir
Suomijoje, kurių švietimo sistemos yra vertinamos pakankamai gerai. Pradžioje išorinis
vertinimas galėtų būti atliekamas po 4, 7, 10 mokslo metų, po to jį palaipsniui
išplečiant.
Atsižvelgiant į vyraujančias tradicijas, išorinis
testavimas yra neišvengiamas, nes kitu atveju stipriai padidėja tikimybė, kad
bus manipuliuojama vertinimais. Gali susidaryti situacija, kai mokytojai sieks
dirbtinai parodyti gerus rezultatus, o vadovybė manipuliacijas toleruos, nes
tai kels mokyklų reitingus. Nepriklausomas vertinimas kas keli metai leis
identifikuoti nesąžiningus vertintojus, jei tokių atsiras, ir kokybės
nesugebančią užtikrinti mokyklų vadovybę.
Lietuvoje nuo 2002 m. buvo atliekami Nacionaliniai mokinių pasiekimų
tyrimai (tačiau buvo imama imtis ir pateikiami bendri vertinimai, iš kurių
negalima susidaryti jokio vaizdo apie konkrečios mokyklos teikiamas paslaugas).
Šie tyrimai buvo nutraukti 2008 m. Taip pat Lietuvoje atliekamas Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimas (PUPP -
pasirinktinis) ir, žinoma, brandos egzaminai. Tačiau šie duomenys nėra
tiesiogiai panaudojami kokybei prižiūrėti ir didinti.
Remiantis surinktais duomenimis būtų galima sudaryti mokytojų ir mokyklų
kasmetinius reitingus, nurodant, kuriose sumažėjo mokinių, neatitinkančių
minimalių standartų ir kuriose išaugo skaičius mokinių, viršijančių minimalius
standartus. Šie duomenys leistų
sureitinguoti mokyklas ir jų vadovus ir identifikuoti silpniausias mokyklas,
kuriose neatidėliotinai turėtų būti inicijuoti vadovybės ir mokytojų kolektyvo
pokyčiai. Iš tikrųjų pertvarkomos turi būti ne tik ekonomiškai neišsilaikančios
(mažos), bet ir neefektyvios mokyklos, nesugebančios užtikrinti minimalių
standartų. Ta pati schema būtų taikoma ir privačioms mokykloms, tokiu būdu
užtikrinant vienodus reikalavimus visame sektoriuje.
Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra (nors įstaiga yra labai maža – apie
25 darbuotojai) galėtų apibendrinti rezultatus, pateikdama atitinkamas išvadas.
Konkreti ir individuali informacija būtų kaupiama atitinkamame mokytojų,
mokyklų ir mokinių registre.
Antrajame etape turėtų būti nustatyti minimalūs standartai mokslo žinių
panaudojimo srityje (angl. scientific literacy). Tai apimtų mokinių
bendrąsias (biologijos, fizikos, chemijos ir kitas žinias), ir tų žinių
panaudojimą keliant klausimus, įgyjant naujas žinias, moksliškai paaiškinant
reiškinius ir padarant įrodymais grįstas išvadas. Tokių standartų nustatymo tikslas – pasiekti,
kad įgytos teorinės žinios būtų nukreiptos į praktinį pritaikymą. Taip pat
kartu būtų tikslinga nustatyti ir užsienio kalbos mokėjimo minimalų standartą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą