Mokyklos kokybė ir atmosfera kolektyve labai priklauso nuo švietimo
įstaigos vadovo. Iš tikrųjų - geras vadovas gali prikelti įstaigą, o blogas ją
sunaikinti. Švietimo įstaigų atveju tai kelia ir papildomų problemų, nes sudėtingais
atvejais labiausiai nukenčia vaikai. Čia yra visas kompleksas klausimų: kaip
atrinkti tinkamą vadovą, kaip jis turi atsiskaityti, kiek jis laisvas yra
formuoti personalą ir kada jis turi pasitraukti. Nuo 2011 m. įvesti bendrieji
reikalavimai ir centralizuotas jų tikrinimas yra svarbus žingsnis, gerinant
mokyklų vadovų veiklos kokybę. Tačiau kartu turi būti priimti ir papildomi
sprendimai.
Pirmiausiai vadovas turi atsiskaityti už savo veiklą steigėjui (daugeliu
atveju - tai vietos savivalda) ir tėvų
bendruomenei (mokyklos tarybai). Tokia ataskaita turi apimti informaciją apie
panaudotus išteklius (gautus krepšelius, paramą, finansavimą mokymo
priemonėms), pagrindines išlaidas (įskaitant darbo užmokesčio fondą), pokyčius
mokytojų kolektyve, mokinių pasiekimus, atsižvelgiant į nacionalinius
standartus, inovacijų diegimą ir planus ateičiai. Turi būti sudaryta galimybė
tėvų atstovams vertinti šią informaciją ir, esant reikalui, daryti įtaką
planavimo procesui.
Mokyklos planas turėtų aiškiai numatyti skaičius, kiek sumažės mokinių,
neatitinkančių standartų, ir kiek išaugs tokius standartus viršijančių mokinių
skaičius.
Jei mokykla nepasiekia minimalių standartų, turi būti galimybė atleisti
mokyklos vadovą. Atsižvelgiant į Lietuvoje galiojančius įstatymus, reguliuojančius
darbo santykius, būtų tikslinga numatyti, kad mokyklos vadovas skiriamas
ketverių metų kadencijai, kuri automatiškai pratęsiama, jei tam neprieštarauja
steigėjas ar mokyklos taryba. Vadovą skirtų steigėjas, gavęs mokyklos tarybos
pritarimą, iš pretendentų, turinčių
atitinkamą kvalifikaciją (patikrinta centralizuotai). Taip pat tikslinga
numatyti didesnę direktoriaus ir mokyklos tarybos diskreciją formuoti mokymo
personalą.
Jei palygintume švietimo įstaigų vadovų amžių, tai jis atitinka kitų valstybių
praktiką. Tačiau ta pati praktika rodo, kad su laiku ši struktūra kinta ir
pagrindinė dedamoji natūraliai slenkasi į vyresniųjų pusę. Taip, tarkime, N.Zelandijoje
1998 m. vyresni vadovai nei 50 metų sudarė tik 27,7 proc., o 2006 jau – 53,3
proc. Tad kadencijų įvedimas turėtų padėti sulėtinti vadovų korpuso (dabar Lietuvoje
52 proc. vadovų yra vyresni nei 50 metų) senėjimą, o gal net prisidėtų prie atvirkštinių
tendencijų. To reikia tam, kad vadovai labiau kasdienėje veikloje taikytų
vadybos principus ir būtų labiau orientuoti į tiesioginį rezultatą: turimus
išteklius panaudoti taip, kad mokykla suteiktų kuo didesnę pridedamąją vertę, -
kuo daugiau mokinių viršytų nustatytus nacionalinius standartus.
Taip pat tikslinga sudaryti švietimo įstaigų vadovų reitingą, remiantis
visų pirma tuo, kaip kito neatitinkančių standartus mokinių skaičius.
Mokyklų vadovai turi orientuoti į gerą vadybą, vadovavimą mokytojams
realizuojant mokymo programas ir atsiskaitymą už pasiektus rezultatus. Tam
ministerija galėtų nustatyti standartus (pagrindinius reikalavimus), apimančius
profesinę lyderystę, strateginę vadybą, komunikavimą, personalo ir turto valdymą
ir atsiskaitymą.
Kartu turi būti išspręstas įstaigų vadovų darbo užmokesčio skaidrumo ir
sąsajos su iš anksto nustatytais rezultatais klausimas. Galima būtų nustatyti
tvarką, kad kintamąją atlyginimo dalį, priklausančią nuo rezultatų, mokyklos
tarybos siūlymu kiekvienais metais nustato įstaigos steigėjas. Taip pat reikėtų
svarstyti, ar negalėtų tam tikro vaidmens vaidinti mokyklos taryba, nustatydama
ir pastoviąją atlyginimo dalį, kuri šiaip turėtų būtu susieta su mokinių
skaičiumi.
Šiuo metu mokyklos yra biudžetinės įstaigos, kai kurios kolegijos viešosios
įstaigos, o universitetai pertvarkomi į viešąsias įstaigas. Kol nėra įvesta
aiški mokymo įstaigų vadovų veiklos vertinimo sistema, susieta su rezultatais,
nėra tikslinga pertvarkyti įstaigų statuso. Bendrais vertinimais, šiandieninė
įstaigų autonomiją yra pakankama, ir jos didinimas galimas būtų tik aiškiai
nustačius, kad ji reikalinga tiesioginiams mokyklos tikslams pasiekti.
Daugelyje studijų nurodoma, kad mokinių tėvų priklausymas vienam ar kitam
socialiniam ir ekonominiam sluoksniui turi įtakos mokymosi rezultatams. Tad jei
mokykloje dominuoja mokiniai iš santykinai aukštesnio socialinio ir ekonominio
sluoksnio, tokia mokykla galėtų daugiau dėmesio skirti papildomai ugdomai
veiklai, tikėdamasi, kad standartai bus pasiekti su minimaliomis sąnaudomis.
Tuo tarpu kitos mokyklos turėtų stipriau orientuotis į pagrindinių dalykų
mokymą. Taip galima būtų suskirstyti mokyklas pagal mokinių (jų tėvų) socialinį
ir ekonominį pajėgumą ir pagal tai šiek tiek diferencijuoti finansavimą (krepšelį),
tam, kad žemesnio socialinio ir
ekonominio sluoksnio mokiniai gautų daugiau pagrindinių dalykų pamokų ir
greičiau pasiektų tinkamą standartą.
Bet kuriuo atveju, reikia kryptingos pertvarkos, kuri atvertų kelią
švietimo įstaigų vadovų korpuso kompetencijų stiprinimui.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą