2011 m. lapkričio 11 d., penktadienis

Lėtai, tačiau visgi tikslo link. O pakeliui – apie kadencijas


Šią savaitę Vyriausybė pritarė esminiams „Saulėlydžio“ komisijos siūlymams. Svarbus yra pritarimas nuostatai, kad visgi įstaigų yra per daug ir jos yra per mažos. Sunku suprasti, kodėl kitose valstybėse užtenka 2,5 karto mažiau atskirų darinių, o ir rezultatai ten nepalygint geresni. Nereikia tikėtis, kad Lietuvoje per kelis mėnesius galimi grandioziniai pokyčiai, tačiau nuoseklus darbas jungiant mažas organizacijas ir peržiūrint regioninių padalinių veiklą, tikėkimės, prasidės. Iki šiol ministerijos turėjo optimizuoti savo veiklą, tačiau be aiškių kriterijų tokia veikla labiau priminė kovą su vėjo malūnais.
 
Tačiau, manyčiau, kur kas svarbesnis sprendimas yra nustatyti bendrus atrankos ir veiklos vertinimo standartus visų ministrams pavaldžių įstaigų vadovams. Jei tai pavyktų padaryti iki kitų metu kovo mėnesio, kaip tai planuojama, viešojo valdymo sistema tikrai taptų skaidresnė ir labiau suprantama. Prie to taip pat prisidėtų vieningas požiūris į visų įstaigų vadovų darbo apmokėjimą. Bet kuriuo atveju, apie vadovus būtina kalbėti atskirai. Juk pokyčiai kiekvienoje įstaigoje galimi tik tuo atveju, jei vadovas juos laiko prasmingais. Ir jei valstybė nesugebės atrasti tikrų lyderių ir gabių vadybininkų jokių stebuklingų neverta tikėtis. Galima priimti pačius tobuliausius įstatymus, tačiau vis tiek viskas priklausys, kaip tai bus įgyvendinama.

Ta pačia proga tenka prisiminti vis viešojoje erdvėje pasirodančius su vadovais susijusius tokius „baubus“ kaip kadencija ir rotacija. Šiuo metu diskusijos verda dėl medicinos įstaigų vadovų. Parlamentarai praėjusią savaitę pasipriešino prezidentės siūlymui rotuoti medicinos įstaigų vadovus, o prezidentės patarėja paragino parlamentarus ištaisyti tą klaidą ir nesusipratimą. Tikrai nėra didelio entuziazmo tarp įstatymų leidėjų plačiai diegti kadencijas. Vyriausybės siūlymas miškų urėdus skirti penkerių metų kadencijai be didesnių kalbų buvo atmestas dar gegužės mėnesį (svarstymas truko tik 15 minučių, o jam prieštaravo beveik visų partijų atstovai).

Buvo ir kita žinia, tiesiogiai nesusijusi su kadencijų klausimu, - buvęs Darbo biržos vadovas tesimo sprendimu grąžintas į darbą. Jei dar kas prisimena, šiek tiek anksčiau toks pats sprendimas buvo priimtas dėl Valstybės tarnybos departamento vadovo (tačiau pastarasis nusprendė situacijos nekomplikuoti ir, pasinaudojo kompensacijos galimybe). 

Taigi, atrodo vieni besąlygiškai remia kadencijas ir rotaciją, o kiti tai laiko institucijų griovimu. Iš tikrųjų, pati kadencija yra tik vienas elementų, susijusių su vadovų korpuso valdymu. Čia neveltui paminėjau teisminius procesus dėl grąžinimo į darbą. Lietuvoje didžiausias paradoksas yra tas, kad darbo kodeksas taikomas vienodai – ir darbuotojui ir darbdavio atstovui (įstaigos vadovui). Taigi, nepaisant to, kad vadovas priima į darbą ir atleidžia darbuotojus ir veikia valstybės (darbdavio) vardu, tačiau jo paties darbo santykiams taikomos tokios pat garantijos kaip ir paprastam specialistui. Ta pati logika galioja ir Valstybės tarnybos įstatymo atveju. Taigi, kadencijos įvedimas iš esmės skirtas šiek tiek diferencijuoti paprastų specialistų ir įstaigų vadovų statusą. Tuo labiau, kad kadencijų mechanizmas sėkmingai veikia Vyriausybės atstovų apskrityse atveju. Tačiau kartu suprantamas ir dabartinių vadovų nuogąstavimas, kas bus kadencijai pasibaigus. Čia, matyt, reikia papildomų pastangų nustatant galimybę buvusiam vadovui be konkursų pasilikti patarėjo teisėmis toje pačioje ar kitoje įstaigoje. Galima būtų pasiūlyti ir kitus mechanizmus. Tą reikia spręsti, tačiau pačių kadencijų principo nereikėtų atsisakyti.

Todėl svarbu yra ir tai, kad Vyriausybė pritarė „Saulėlydžio“ komisijos siūlymams plėsti kadencijų institutą.   

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą