Šiandien VDU surengė konferenciją-seminarą „Lietuvos valstybės tarnybos
atnaujinimas ir reformos perspektyvos“. Klausantis pranešėjų, pasirodė, kad
turime į lietuvišką valstybės tarnybą pažvelgti žymiai platesniame kontekste.
Verslo pasaulyje įmonių bankrotai yra natūralus dalykas, kurį lemia bloga
vadyba arba kitų sėkmingai įdiegtos inovacijos. O kas kaltas, kai bankrutuoja
valstybė ir kaip ji bankrutuoja? Verslo logika sako, kad bankrutuojama, kai
nusisuka klientai ir prispaudžia kreditoriai. Žvelgiant į Europos skolų krizę,
galima teigti, kad Graikijos atveju kaip tik tai ir yra - kreditoriai kelia
reikalavimus, o klientai/piliečiai – reiškia protestus. Ir protestuoti galima
labai įvairiai – garsiai gatvėse, arba tyliai pabėgti pas konkurentus – į kitas
valstybes. Tai puikiai supranta ir graikų elitas, sakydamas, kad vien taupymo
priemonių neužtenka, reikalingos žymiai gilesnės reformos, tačiau viešasis
sektorius negali jų nei suprojektuoti, nei įgyvendinti. Iš tikrųjų tai reiškia
įsitikinimą, kad viešojo sektoriaus pertvarka yra būtina geresniam valstybės
funkcionavimui ir visų kitų reformų sėkmei. Ekspertai vienu balsu sako, kad
visiems vienodas algų mažinimas ir darbo vietų karpymas sprendžia tik taupymo,
o ne viso sektoriaus gebėjimų klausimą. Siekiant ilgalaikių tikslų svarbu
užtikrinti tinkamą balansą tarp viešojo sektoriaus veiklos ir politinės įtakos,
sustiprinti atskaitomybę ir įdiegti realiai veikiančią paskatų sistemą.
Taigi čia yra esminis klausimas, ar pati Lietuvos valstybės tarnyba, žmonės
dirbantys joje, gali būti reformos varikliu? Tyrimo „Lietuvos valstybės
tarnybos reforma gero administravimo (dalyvaujamojo valdymo) perspektyvoje“ rezultatai,
manau, gan aiškiai parodo, kad nors tarnyba ir pasirengusi priimti pokyčius,
tačiau vargu ar gali tapti tokių pokyčių varikliu. Pažymėtina, kad apklaustieji
tarnautojai pačiais svarbiausiais elementais laiko būtinybę karjeros valdymo
valstybės tarnyboje sudaryti geresnes sąlygas paaukštinimams ir sudaryti
sąlygas pereiti į lygiavertes pareigas kitoje institucijoje. Kitkas nėra labai
svarbu. Tai iš esmės labai aiškiai iliustruoja šiandieninę situaciją valstybės
tarnyboje. Politikai, gyvenantys rinkimų cikle, taip pat negali ar neįgali
imtis atsakomybės už valstybės tarnybos efektyvumą. Po drastiškų karpymų 2008 -
2009 m. dabar vyrauja bet kokių pokyčių valstybės tarnyboje baimė. Žinoma,
rinkimų išvakarėse būtų labai smagu grąžinti atlyginimus į prieškrizinį lygį,
tačiau to negalima bus paaiškinti nei visuomenei, nei tarptautinėms finansinėms
rinkoms. Tad belieka laukti, tikintis, kad „algų kėlimo“ reformą anksčiau ar
vėliau bus už ką finansuoti. Na dar lieka žiniasklaida ir mokslininkai.
Žiniasklaida toliau kaip „mušk biurokratą“ ir „visi ten jie vagys“ per
dvidešimt pastarųjų metų nepasistūmėjo ir, vargu, ar gali suvaidinti kokį
rimtesnį (ne destruktyvų) vaidmenį. Belieka tikėtis, kad bent ateityje galėsime
rimčiau kalbėti apie mokslininkų indėlį ir remtis jų darbais. Sakyčiau, kad
šiandien vykusi diskusija yra gera pradžia.
Daugelis diskusinių elementų apie galimus pokyčius yra labai aiškūs: aukštesnioji
tarnyba, priėmimas ir atleidimas bei apmokėjimas. Naujai nuskambėjo klausimas
apie teisinį reguliavimą ir siekį viską reglamentuoti įstatymais. Čia esu
įsitikinęs, kad reglamentavimas būtinas, tačiau daugelis dalykų gali būti patvirtinta
Vyriausybės nutarimu ar pačios įstaigos vadovo įsakymu. Tik suteikiant didesnę
laisvę, būtina užtikrinti, kad neliktų teisinio vakuumo.
Pažymėtina, kad VDU atliktas tyrimas atskleidė ne visai objektyvų pačių
valstybės tarnautojų suvokimą apie aukštesniąją valstybės tarnybą, - jos
elementai palaikomi, tačiau pati tokios tarnybos idėja sutinkama nelabai
entuziastingai. Tad keletas komentarų šia tema. Aukštesniosios valstybės tarnybos poreikis kyla iš dviejų objektyvių dalykų.
Pirmiausiai, nėra galimybių visiems pritaikyti vienodai griežtų atrankos,
kvalifikacijos ir atsakomybės standartų. Būtų idealu, tačiau tai kainuoja.
Todėl tenka orientuotis į mažiau, bet geriau. Antra, mes negalime taikyti tų
pačių santykių specialistui, kuris neturi jokios atsakomybės, ir vadovui, kuris
atsako pradedant viešaisiais pirkimais ir baigiant personalo atranka. Tad tam
tikrų specialių nuostatų neišvengsime. Tačiau kokios aukštesniosios tarnybos
mums reikia. Įstaigos išgyvena daugybę pokyčių ir kiekvienam įstaigos gyvavimo
etapui reikalinga kitokią patirtį ir kitokius gebėjimus turintis lyderis. Vienų
savybių reikia steigimo metu, surenkant komandą, kitų savybių reikia
sprendžiant konkrečias užduotis, o išlaikyti įstaigos gebėjimus, mažėjant
resursams, būtini visai kiti dalykai. Čia svarbu nepamiršti, kad su vadovo
kaita dažnai keičiasi ir įstaigos veiklos kultūra, jos atvirumo ir uždarumo santykis,
gebėjimas bendradarbiauti su kitomis institucijomis. Tokia kaita yra natūrali,
nes sparčiai besikeičiančiam pasaulyje valstybės institucijos turi sugebėti
veikti moderniais principais ir spręsti iškylančias problemas partnerystės su
verslu ir pilietine visuomene būdu. Jei sutariame, kad kaita yra neišvengiamas šiandienos
bruožas, tai reikia savęs paklausti, ar šiandieninė sistema, kurios kertinis
akmuo yra dabar galiojantis Valstybės tarnybos įstatymas, leidžia tokius
pokyčius įgyvendinti. Atsakymas greičiau ne negu taip. Tarkim, pasikeitus
įstaigos strateginiams tikslams ir atsiradus suvokimui, kad reikalingas naujas
lyderis, senojo vadovo pasitraukimo procesas tampa skausmingu tiek jį
iniciavusiai politinei vadovybei, tiek pačiam vadovui. Čia galima paminėti
keletą teismo procesų (Darbo birža, Valstybės tarnybos departamentas), kai buvo
bandoma problemą spręsti per tarnybines nuobaudas. Minėti teismo procesai
turėjo neigiamos įtakos ir sprendimus priėmusiems ministrams, ir pačioms
įstaigoms ir Valstybės tarnybai apskritai. Net jei buvo apseita be teismų, kaip
Maisto ir veterinarijos tarnybos atveju, visgi procesas taip pat sukėlė daug
diskusijų. Kartais vieno žmogaus problema sprendžiama naikinant ar jungiant
įstaigas. Čia atsiranda kiti aspektai, kai puolama viešai ar parlamente ginti
institucijas, reformatorius kaltinant sistemos griovimu ir situacijos
nesuvokimu. Pastarųjų metų istorija, ypač diskusijos Seime, ir čia gali
pateikti neblogų pavyzdžių. Kartais naudojama ir kita praktika, kai buvusiam
vadovui siūlomas kita pareigybė. Daugeliu atveju toks procesas yra mažiausiai
skausmingas, bent jau neparalyžuojantis įstaigos veiklos geram pusmečiui ir
nesukeliantis neigiamų pasekmių visuomenės pasitikėjimui visa valstybės
tarnyba. Labai ribotam valstybės tarnautojų - vadovų skaičiui ir šiandien buvo
pritaikytos kadencijos. Tai Vyriausybės atstovai apskrityse. Ir nors kai
kuriems jų galima buvo surasti įvairių priekaištų, tačiau kadencijos pabaiga ko
gero daugeliui buvo geriausias sprendimas pasitraukti, užleidžiant vietą
naujiems vadovams. Taigi, tokią turime praktiką, kuri susiklostė per
pastaruosius dešimt metų. Ir čia kadencijų buvimas, regis, buvo pats efektyviausias. Tad nenuostabu, kad vis dažniau siūloma aukštesniąją valstybės tarnybą siejant su kadencijų įvedimu vadovaujantiems darbuotojams.
Kai kurie dalykai yra neišvengiami ir, anksčiau ar vėliau, dėl jų bus
priimti sprendimai. Tačiau būtų apmaudu, jei graikai, italai ir ispanai, stovėdami
bankroto akivaizdoje, mus aplenktų, palikę laukti kitos rimtos krizės.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą