Žvelgiant į kitų šalių patirtį ir ten kilusias
diskusijas po PISA studijos rezultatų paskelbimo, natūralu, kad šis
tarptautinis reitingas anksčiau ar vėliau taps Lietuos vidaus politikos
klausimu. Mažai tikėtina, kad nors viena politinė jėga prieštaraus tam, kad
tarptautiniuose reitinguose Lietuvos moksleivių pasiekimai būtų vertinami
aukščiau nei bendraamžių užsienyje. Lietuva yra šiuo metu žemiau OCDE vidurkio
ir tendencijos yra blogėjančios. Todėl galvojant, kokį tikslą pasirinkti
švietimo sistemoje, PISA reitingo iškėlimas į pirmą vietą būtų logiškas. Tai prisidėtų
prie to, kad tikslas būtų aiškus visiems, pradedant politiką formuojančias
institucijas ir baigiant konkrečias mokyklas, jų vadovus ir mokytojus bei
tėvus. Žinoma, pats savaime PISA reitingas nėra savitikslis, jis tik atspindi
šalies švietimo sistemos pokyčius. Pagrindinis tikslas yra pasiekti, kad
Lietuvos mokinių išsilavinimas būtų palyginamas arba lenktų regiono valstybių
suteikiamą išsilavinimą ir pasirengimą konkuruoti globaliame pasaulyje. Būtina,
kad kuo mažiau mokinių atsidurtų žemiau standarto ir didėtų geriausių mokinių
skaičius.
Aiškus tikslo
įsivardinimas leistų koncentruoti išteklius jo siekimui, nebandant vienu metu
daryti pačių įvairiausių darbų. Iki šiol švietimo sistemos misija buvo suvokiama
kaip kiekvienam prieinamas kokybiškas švietimas ir mokslas kaip visaverčio,
socialiai saugaus žmogaus gyvenimo ir konkurencingo, žiniomis grįsto ūkio ir
kultūros prielaida. Palyginimui Naujoji Zelandija (kuri yra pirmajame PISA
dešimtuke) misiją suvokia kaip pasaulyje pirmaujančios švietimo sistemos
kūrimą, kuri suteikia visiems šalies piliečiams žinias, gebėjimus ir ugdo
vertybes tam, kad jie taptų savo sėkmės kūrėjais.
Kadangi PISA
pagrindiniai testavimai vyksta kas 3 metai ( 2000, 2003, 2006, 2009, 2012), tai
vargu, ar galima padaryti kokią nors ženklesnę įtaką 2012 m. testo rezultatams.
Todėl tikslinga atskaitos tašku pasirinkti 2015 m. ir 2018 m. Turėtų būti
aiškus sutarimas, kad 2015 m. teste Lietuva turi pasiekti OCDE vidurkį, o 2018
m. jį viršyti. Kadangi vertinami penkiolikmečių gebėjimai, tai kitais metais
bus vertinami šiandieniniai keturiolikmečiais, vėliau – šiandieniai
vienuolikmečiai ar dar vėliau – aštuonmečiai.
Šio tikslo galima
pasiekti, tik užtikrinus tinkamą išsilavinimo kokybę, kuri neatsiejama nuo
mokytojų ir mokyklų vadovų veiklos kokybės ir nuolatinio patikimo rezultatų
vertinimo.
Kartu turi būti
išspręstas kokybiško mokslo prieinamumas vaikams, gyvenantiems nutolusiose
vietovėse ir mažinama socialinė atskirtis.
Trečias, ne
mažiau svarbus klausimas, yra inovacijų diegimas tiek mokymo procese, tiek
ugdant mokinių gebėjimus naudotis naujomis technologijomis. Čia švietimo
sistema turėtų atsisakyti tradiciškai
konservatyvaus požiūrio ir imtis lyderiavimo.
Tačiau bet kuriuo
atveju reikalingas labai aiškus tikslas, nes tik taip galima įsivertinti
atliekamų veiksmų rezultatyvumą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą