Penktadienį Tarptautinių
santykių ir politinių mokslų institute buvo pristatyta V.Nekrošiaus ir
Ž.Martinaičio knyga „Agentūros ir kitos viešojo sektoriaus organizacijos
Lietuvoje: organizacija, autonomija, kontrolė ir veiksmingumas“. Darbas yra
mokslinis, parašytas anglų kalba, todėl sunkiai panaudojamas kasdieniam
politikavimui ir vienadieniams žiniasklaidos pranešimams. Gal tai yra
priežastis, kodėl pristatyme nebuvo nei parlamento nei žiniasklaidos atstovų.
Tačiau visgi turi vieną kartą prasidėti rimta diskusija (kartu su mokslininkais),
kaip turi atrodyti valstybės sąranga. Nuolatinis isteriškas šauksmas, kad
biurokratų per daug ir jie be galo gerai apmokami veda į valstybės griūtį.
Perskaičius minėtą
darbą, tampa dar aiškiau, kad privalome nuosekliai kaupti žinias apie viešojo
sektoriaus organizacijas. Šalia grynai akademinio intereso yra labai aiškus
praktinis poreikis: turime visi matyti, ar mūsų viešojo sektoriaus efektyvumas
ir veiksmingumas didėja (ar sugebame su mažiau resursų padaryti daugiau). To
reikia, kad pajėgtume konkuruoti su kitomis regiono valstybėmis, sukurtume
lankstesnę ir labiau globalizacijos iššūkiams pritaikytą valdymo sistemą, be
kurios neužtikrinsime valstybės pažangos.
V.Nekrošiaus ir
Ž.Martinaičio darbas taip pat įtikinamai parodo, kad vieningo modelio nebuvimas
ir sparti organizacijų plėtra sukūrė labai sudėtingą ir nelabai skaidrią
sistemą. Kartu pateikiami labai įdomūs pastebėjimai dėl įstaigų gebėjimo diegti
inovacijas, jų autonomijos ir kontrolės. Vertinga ES struktūrinius fondus
administruojančių institucijų analizė, patvirtinanti, kad inovatyvumas
priklauso ne tiek nuo formos, kiek nuo kitų faktorių. Manyčiau, kad išnagrinėta
reguliuojančių institucijų genezė būtų labai naudinga tęsiant diskusijas dėl Infrastruktūrų
reguliavimo tarnybos, o vertingi pastebėjimai dėl saugumą užtikrinančių
institucijų galėtų būti panaudoti diskutuojant dėl Seime užregistruoto
Žvalgybos įstatymo projekto. Svarbu ir tai, kad aiškiai įvardinta būtinybė
atlikti faktais pagrįstą paslaugų sektoriaus vertinimą ir čia vertingas profesinių
mokyklų efektyvumo tyrimas.
Tačiau
svarbiausia, kad knyga aiškiai parodo, kad per visą viešojo sektoriaus istoriją
vyravo nepasitikėjimas Vyriausybėmis, siekis numatyti kompromisinius kontrolės
mechanizmus, nesirūpinant efektyvumo vadyba.
Galvojant apie
šio darbo praktinį pritaikymą, matyčiau keletą svarbių aspektų. Pirma, esu
įsitikinęs, kad nėra jokių galimybių pasiekti politinį sutarimą dėl
egzistuojančių autonomijos formų panaikinimo (Vyriausybės įstaigos, Valstybės
ir savivaldybių įmonės), tačiau galimas sutarimas dėl tam tikro kodifikavimo ir
sutartų principų taikymo ateityje (ko gero galima tokia reforma, kuri 2004 m.
buvo atlikta Naujoje Zelandijoje, priimant Crown Entities Act, taip pat
pasisekęs 2010 m. Vyriausybės įstatymo pakeitimas, kiek tai susiję su
Vyriausybės įstaigomis ir įstaigomis prie ministerijų). Antra, Lietuvoje nėra
efektyvumo ir veiklos veiksmingumo vertinimo pagal iš anksto nustatytus
kriterijus. Taigi, turime įgyvendintą principą ‘let managers manage’, tačiau
buvo užmiršta antra dalis ‘make managers manage’. Problemas šioje srityje
patvirtina tiek šis darbas, tiek praktinė patirtis. Trečia,
organizacijų atsiradimą galima
paaiškinti viena ar kita logika, tačiau jų pertvarkymas daugeliu atvejų labai
siejasi su vadovo asmeniu ir jo asmenine įtaka. Kaip ir, beje, inovacijų diegimas
organizacijoje priklauso nuo vadovo požiūrio (o kartais ir nuo amžiaus).
Ketvirta, paslaugų sektoriuje veikiančios organizacijos vien dėl teisinės
formos pakeitimo nepradeda teikti geresnių paslaugų. Tam turi būti poreikis
(geresnių paslaugų paklausa iš suinteresuotų asmenų). Čia kyla klausimas dėl
minimalių paslaugų standartų nustatymo ir informacijos atskleidimo visuomenei.
Ir galiausiai, reikia pastebėti, kad žymiai mažiau pastangų reikalauja naujos
organizacijos steigimas, nei senos likvidavimas. Tad svarbu, kad gerai neapgalvojus
nebūtų steigiamos naujos organizacijos su naujomis funkcijomis. Įdomus siūlymas
galėtų būti steigti instituciją ribotam laikui, tarkim trejiems metams, o po to
spręsti, ar institucija turi veikti nuolat, ar funkcija gali būti įgyvendinama
kaip nors kitaip.
Bet kuriuo
atveju, toks mokslinis darbas yra naudingas objektyviais faktais pagrįstai
diskusijai apie būtinus pokyčius.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą