2011 m. gruodžio 1 d., ketvirtadienis

Kai švietimo sistema priklauso mokytojams (2)


Galime situaciją palyginti ir su Naująja Zelandija (tai 4 mln. gyventojų valstybė, teikianti daug informacijos viešai, jos švietimo sistema yra centralizuota ir labai gerai vertinama PISA studijoje). Taigi, mokinių skaičius Lietuvoje yra 410435, o Naujoje Zelandijoje – 766408, mokytojų – 37560 ir 50950. Taigi, jei taikytume Naujosios Zelandijos standartus. Lietuvoje teliktų 27285 mokytojai (10274 mažiau).

Taigi, net šis paprastas palyginimas įtikinamai parodo, kad egzistuoja akivaizdi būtinybė mažinti mokytojų skaičių 27 proc. arba šiek tiek daugiau nei 10000. Jei tokiu dydžiu sumažėtų mokytojų skaičius, o finansavimas sistemai išliktų toks pats, tai algos mokytojams galėtų padidėti net 37 proc.

Lietuvoje vis dar stipriai akcentuojamas mokyklų tinklo pertvarkymas. Tai tikrai svarbus faktorius, didinant efektyvumą, tačiau kartu reikia atkreipti dėmesį, kad ta pati Naujoji Zelandija sugeba užtikrinti efektyvų rezultatą ir su tokiu mokyklų tinklu, kokį turi Lietuva šiandien.

Pažymėtina, kad net nelyginant su kitomis šalimis, Lietuvos mokslininkai buvo atlikę tyrimą, kuriame pateikė tokią pat prognozę apie mokytojų poreikį.

Galima pridurti, kad toje pat prognozėje, atliktoje 2006 m., nurodoma, kad dirbančių pedagogų skaičius šalyje mažėja, tačiau parengiamų specialistų skaičius auga. 2005 m. mokytojų skaičius sudarė 90 proc. bazinių, 2000 metų, skaičiaus. Paruoštų pedagogų specialistų skaičius kasmet viršija bazinius metus vis didesne dalimi. 2002 m. paruoštų pedagogų skaičius sudaro 125 proc. bazinių metų skaičiaus, o 2005 m. skaičius viršija bazinius metus net 62 proc.

Pažymėtina, kad 2009 m. rudenį Pasaulio bankas buvo taip pat pateikęs rekomendacijas Lietuvai mažinti mokytojų skaičių.

Iš kitos pusės, didelis mokytojų skaičius ir santykinai maža mokytojų vidutinė apkrova, kaip ir augantis finansavimas neduoda kažkokių ypatingų rezultatų mokymosi kokybės požiūriu. Galima daryti prielaidą, kad mažesnis mokytojų skaičius neturėtų neigiamos įtakos kokybei ir mokinių rezultatams.

2010 m. išleistame metiniame pranešime „Lietuvos švietimas. Tik faktai“ konstatuojama: „Nacionalinių mokinių pasiekimų tyrimų duomenimis, nuo 2003 m. iki 2007 m. mokinių, pasiekusių pagrindinį lietuvių kalbos pasiekimų lygmenį, dalis mažėjo, o pasiekusių aukštesnįjį lietuvių kalbos pasiekimų lygmenį dalis liko nepakitusi. Tuo pačiu laikotarpiu mokinių, pasiekusių pagrindinį matematikos pasiekimų lygmenį, dalis mažėjo, o pasiekusių aukštesnįjį – didėjo. Mokinių, pasiekusių gamtamokslinio ir socialinio ugdymo pagrindinį ir aukštesnįjį pasiekimų lygmenį, dalys mažėjo.“

Dar iškalbingesnius rezultatus pateikia 2006 m. ir 2009 m. PISA studija. Pagal skaitymo gebėjimus Lietuvos mokiniai per trejus metus iš 30-34 vietos nukrito į 38-41 vietą, pagal matematikos gebėjimus – iš 27-32 vietos į 36-38, o pagal taikomųjų mokslų kriterijų iš 26-34 į 28-37 vietą. 

Taigi mokytojai turi mokyti efektyviau, dirbti šiek tiek daugiau, tačiau jiems turi būti tinkamai atlyginama. Vienas objektyviausių jų veiklos vertinimo kriterijų būtų pasiekti pokyčiai per mokslo metus mažinant neatitinkančių standartus mokinių skaičių ir didinant viršijančių standartą mokinių skaičių. Kaip tik pokytis atspindi suteiktą realią pridėtinę vertę. Tačiau čia svarbus nešališkumas, todėl konkretaus mokytojo indėlis turi būti vertinamas remiantis nacionalinio išorinio testo rezultatais. Tai galėtų tapti būtina sąlyga, norint gauti aukštesnę kvalifikaciją ir atitinkamai didesnį darbo užmokestį. Tam tikslui, įvedus standartus ir jų vertinimo sistemą reikėtų peržiūrėti mokytojų atestavimo tvarką.

Aišku, kad švietimo sistema šiuo metu sprendžia dvi problemas: mokytojų socialinė situacija, sumažėjus mokinių skaičiui, ir mokymo kokybės klausimas. Racionalus siūlymas būtų atskirti šias dvi problemas ir spręsti jas atskirai. Žinoma, mokytojų skaičiaus sumažinimas 10000 – 14000 ir perkvalifikavimas net per kelerius metus yra labai aštri ir skausminga socialinė problema. Čia galėtų būti įgyvendinta penkerių metų socialinio kompensavimo programa, numatanti, kad mokytojai, kurie turi nemažesnį nei 25 metų stažą ir pasitraukia iš mokymo veiklos dar penkerius metus gauna pusę buvusio atlyginimo arba 40 proc., jei įsidarbina ne švietimo sistemoje. Tokia kompensacija būtų mokama iš mokinių krepšelio lėšų. Ši programa turėtų būti apribota laike (5 metai), nukreipta į vyresnio amžiaus mokytojų sklandų išėjimą iš mokymo veiklos ir nepainiojama su mokytojų išankstiniu išėjimu į pensiją. Kitus mokytojus reikėtų įvertinti pagal rezultatus ir atestaciją. Švietimo įstaigos vadovas kartu su mokyklos taryba priimtų sprendimą dėl konkrečių mokytojų tolesnės karjeros. Tokių pokyčių tikslas turėtų būti pasiekti, kad iki 2015 m. Lietuvoje dirbtų ne daugiau kaip 25000 pačių rezultatyviausių mokytojų. Tokiu atveju 2015 m. išlaikant tą patį finansavimo lygį būtų galima padidinti gerai dirbantiems mokytojams atlyginimą iki 30 proc.

Tam, kad už mokymo personalo formavimą atsakingi asmenys nuosekliai dalyvautų efektyvumo didinimo procese, tikslinga būtų peržiūrėti pedagogų apmokėjimo sistemą, numatant palaipsnį ir susietą su rezultatais algų didėjimą (nedidinant krepšelio finansavimo) ir didesnį mokyklų tarybų vaidmenį nustatant tam tikrą dalį pedagogų algos. 

Taigi, švietimo sistemos pagrindinis tikslas kokybiškas išsilavinimas, o ne mokytojų socialinių problemų sprendimas. Todėl pirmiausiai mokiniai turi daugiau laiko praleisti klasėje, mokydamiesi pagrindinių dalykų, kartu šiek tiek mažinant individualų darbą. Kartu turi būti įvesta visuotinė mokytojų veiklos rezultatų vertinimo sistema, o išoriniai testai naudojami ne tiek mokinių žinių įvertinimui, kiek mokytojų pasiektiems rezultatams nustatyti. Žinoma, mokytojų atlyginimai privalo didėti tam, kad į mokyklas būtų pritraukiami labiausiai kvalifikuoti specialistai, tačiau šis didėjimas turi būti aiškiai susietas su efektyvumo didėjimu (mokytojų skaičiaus mažėjimu) ir pasiektais individualiais mokytojų rezultatais. Algų kėlimas visiems vienodai, didinant išlaidas sistemos finansavimui, būtų viena didžiausių klaidų. Valstybė privalo sąžiningai elgtis su mokytojais, kurie šiam darbui atidavė didžiąją savo gyvenimo dalį, nepaisant to, ar jie šiuo metu pasiekia rezultatus. Todėl būtina pereinamuoju periodu socialinio kompensavimo programa (labai aiškiai apribota laike) ilgai dirbantiems mokytojams ir paliekantiems švietimo sistemą. Tačiau viso to galima būtų pasiekti tik tuo atveju, jei švietimo sistema priklausytų visuomenei, o ne pedagogams ir jų profesinėms sąjungoms.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą