2011 m. gruodžio 6 d., antradienis

Kaip sukurti pirmaujančią švietimo sistemą regione? Keli paprasti žingsniai


Jei nuo diskusijų apie antraeilius švietimo sistemos dalykus (tokius kaip išankstinis mokytojų išėjimas į pensiją, įstaigų tinklo optimizavimas, vadovėlių perrašymas ir t.t.) pereitume prie esminių darbų, tai per 5 – 7 metų laikotarpį būtų galima sukurti pirmaujančią regione švietimo sistemą, suteikiančią žinias, ugdančią gebėjimus ir vertybes tam, kad kiekvienas taptų savo ir šalies sėkmės kūrėjais. Ir tam net nereikia papildomų finansinių išteklių.

Tam tereikia pagrindinį dėmesį sutelkti į pačių pagrindinių ir universalių gebėjimų (skaitymo ir rašymo, matematikos ir taikomųjų mokslų) ugdymą bei užsienio kalbos mokymą ir sustiprinti dėmesį rezultatų sulyginimui su kitomis valstybėmis (remiantis PISA tyrimais ir pan.). Tai būtina, nes nepaisant to, kad finansavimas ženkliai augo, tačiau visose srityse – skaityme, matematikoje ir taikomuosiuose moksluose – 2009 m. lyginant su 2006 m. Lietuvos reitingas PISA tyrime sumažėjo. Mokyklos turi visų pirma užtikrinti bazinių švietimo paslaugų kokybę.

Praktiškai tai reikštų, kad pirmajame etape įvedama mokymo kokybės kontrolės sistema, nustatant minimalius standartus kiekvieniems mokymosi metams ir įdiegiant tų standartų kontrolės sistemą. Pagrindinis kokybės kontrolės elementas – mokinių žinių testų rezultatų pokyčių panaudojimas mokymo kokybės vertinimui ir mokyklų, jų vadovų ir mokytojų reitingavimo sistemos diegimui. Šie testai nebūtų naudojami vertinti mokinių gebėjimus toliau mokytis. Visa ši sistema būtų kuriama plėtojant esamus įrankius, nesiūlant administraciniu būdu perbalansuoti mokymo proceso ar daryti pakeitimus mokymo programose.

Kartu mokyklose būtina sustiprinti skaidrumą, užtikrinant informacijos, susijusios su mokyklų mokymo kokybe ir išteklių valdymu prieinamumą visuomenei ir tėvams. Taip pat reikia realiai įtraukti tėvus į mokyklų veiklos valdymą, peržiūrint mokyklų tarybų formavimo ir veiklos principus ir suteikiant joms teises spręsti resursų paskirstymo ir personalo klausimus. Tai leistų užtikrinti mokyklų vadovų veiklos efektyvumo vertinimą, jų atskaitomybę tėvams.

Visos šios prielaidos reikalingos tam, kad iš esmės būtų pagerinta mokytojų korpuso kokybė. Čia pagrindinis tikslas būtų per 5 metus sumažinti mokytojų skaičių 35 proc., atsilaisvinusius finansinius išteklius panaudojant likusių pedagogų algų didėjimui, susietam su rezultatais, ir ilgai dirbusių mokytojų, pasitraukusių iš švietimo sistemos, socialinių garantijų (kompensavimo) programai finansuoti.

Visi šie žingsniai turėtų per penkerius metus duoti pirmuosius rezultatus bendrojo lavinimo sistemoje ir užtikrinti Lietuvos pakilimą PISA tyrime bent iki OECD vidurkio, o kartu ir didesnę švietimo paslaugų kokybę.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą