Inovacijos švietimo sistemai yra būtinas elementas tam, kad
ji išliktų dinamiška ir suteiktų praktiškai pritaikomų žinių. Tačiau pagal savo
tikslus ir teikiamas galimybes inovacijos yra pakankamai skirtingos.
Vienos jų leidžia pagerinti mokymo procesą. Čia visų pirma
kalba eina apie IT technologijas ir suskaitmenintą turinį, kuris vizualizuoja
mokamuosius dalykus, paverčia mokymo procesą interaktyviu. Tokio tipo inovacijų
naudojimas yra labiausiai suprantamas mokyklose ir tam skiriamas bent šiuo metu
pagrindinis dėmesys. Čia galima tikėtis nuolatinių pokyčių. Pavyzdžiui,
programinės įrangos naudojimas skaitymo mokymui nors kol kas ir nėra labai
paplitęs, tačiau per pastaruosius metus jos naudojimas ypač suaktyvėjo
Olandijoje, Austrijoje, Jungtinėje Karalystėje . Šiuo metu yra gana dėkinga
situacija, nes reikalingos materialinės investicijos kai kuriais atvejais gali
būti finansuojamos per ES struktūrinius projektus ir tai suteikia papildomų
galimybių mokyklų vadovybei. Tačiau silpnoji grandis sėkmingam tokių inovacijų
panaudojimui yra patys mokytojai. Todėl turi būti aiški sistema, kuri mokyklos
mastu vertintų mokytojų gebėjimus išnaudoti turimus inovatyvius resursus ir
skatintų tai daryti.
Kitokio tipo yra inovacijos, kurios tik pradeda skintis
kelią rinkoje arba tos, kurias verslas tik pradeda naudoti. Čia pagrindinis
klausimas, kur vaikai pirmą kartą susidurs su naujais produktais ir, ar išmoks
jai teisingai naudotis. Taip, tarkime, planšetinių kompiuterių atveju, vaikai
naujovę visų pirma išbandys namuose arba pas draugus. Tačiau didesnė pridėtinė
vertė būtų, jei su šiuo produktu pirmą kartą būtų susipažįstama mokykloje,
panaudojant tai mokymo procesui. Šiuo atveju reikia švietimo sistemos
lyderystės, diegiant naujoves.
Tačiau pagrindinis dėmesys turi būti skiriamas inovacijoms,
kurios sprendžia esmines švietimo sistemos problemas ir didina efektyvumą. Čia
visų pirma reikia išnaudoti gerą Lietuvos duomenų perdavimo infrastruktūrą,
taip užtikrinant kokybišką ugdymą mažose ir nutolusiose mokyklose. Ten, kur
reikalingi aukštos kvalifikacijos specialistai (fizika, chemija ir pan.) galima
būtų rengti pamokas teletiltų principu. Tokios sistemos sukūrimas ir
pritaikymas leistų Lietuvai tapti vienu iš lyderių technologijų diegimo
srityje. Taip pat vertinimo sistemų automatizavimas leistų atpiginti ir
paspartinti reikalingų duomenų surinkimą.
Galiausiai būtina pritaikyti inovacijas švietimo sistemos
valdymui ir stebėsenai. Tam reikia sukurti patikimus vaikų, mokinių, studentų,
mokytojų, mokyklų registrus, kuriuose būtų kaupiama informacija ir apie mokymo
kokybę. Taip pat diegiant nacionalinius standartus, būtina automatizuoti
testavimo ir testų taisymo procesą, taip ženklai atpiginant vertinimo sistemos
kaštus.
Tačiau pagrindiniu iššūkiu šioje srityje yra ne finansiniai
ištekliai ir technologijos, o žmonių pasirengimas ugdyti tinkamą inovacijoms
kultūrą. Ir čia be esminių pokyčių pedagogų korpuse reikšmingo
proveržio nėra ko tikėtis.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą