2012 m. vasario 21 d., antradienis

Apie perdėtą teisinį reguliavimą


The Economist (2012 02 18) skirtas įdomiai temai apie per didelį teisinį reguliavimą JAV. Nors tai turėtų būti visų pirma Europos problema, tačiau palaipsniui šis reiškinys plinta po visą pasaulį. Verta susimąstyti dėl autoriaus nurodytų priežasčių, skatinančių perdėtą reguliavimą. Tai įstatimdavių puikybė ir įsitikinimas, kad viską absoliučiai galima reguliuoti. Kartu su lobistų pastangomis prastumti sau naudingas nuostatas tai sukuria mechanizmą, produkuojantį vis naujas ir sudėtingesnes taisykles. Čia galima prisiminti mūsų Seimą, kuris nepaisant visokių parlamentinių tyrimų nuo kadencijos pradžios 2008 m. lapkričio 17 d. sugebėjo priimti net 1920 įstatymų. Tad galima sakyti, kad kiekvieną mielą dieną, įskaitant savaitgalius ir šventes, atsiranda 1 ar 2 nauji įstatymai. Stebėtinas produktyvumas. Tiesa, ankstesnės kadencijos Seimas tik šiek tiek nusileido savo veiklos tempais – kiekvienai kalendorinei dienai teko po 1,3 įstatymo.

Taigi, ką siūlo protingos galvos JAV? Siūloma užtikrinti, kad kiekvieną įstatymo projektą įvertintų nepriklausomas vertintojas (ar institucija) kaštų – naudos analizės požiūriu. Šis vertinimas turi būti skelbiamas viešai. Reikia pažymėti, kad Nyderlandai ir Vokietija turi įstatymu įtvirtinę panašią prievolę atlikti vertinimą ir viešai jį paskelbti. Tačiau kur kas paprastesnis ir efektyvesnis siūlymas yra reguliacinio pobūdžio įstatymuose numatyti nuostatą, kad toks reguliavimas automatiškai nustoja galioti, tarkim po dešimties metų. Jei tai būtų įtvirtinta, įstatymų leidėjai turėtų atsižvelgti į es-post vertinimą prieš nustatydami neribotą vieno ar kito reguliavimo galiojimą. Na ir paskutinis siūlymas – įstatymai turi būti paprastesni, turi būti tik pagrindinės taisyklės, nesistengiant surašyti detalių instrukcijų. Visiška tiesa, tačiau mūsų teisinėje sistemoje tai beveik neįmanoma. Juk teisininko profesija vis dar išlieka tarp labiausiai pageidaujamų.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą