Gal atrodytų ir keista po daugiau nei dvidešimt metų ieškoti,
kiek Lietuvoje veikianti sistema yra panaši į senąją Sovietine sistemą. Tačiau
nereikia pamiršti, kad Lietuvos valstybė tik kelias struktūras sukūrė nuo pat
pamatų, o viešasis administravimas lėtai evoliucionavo paveldėdamas iš
ankstesnės sistemos vienus ar kitus elementus.
Taigi, Sovietų Sąjungoje iki 80-ųjų metų kadrų politika buvo
visiškai slapta ir apaugusi mitais. Buvo žinoma taip vadinama „nomenklatūros“
sąvoka, kuri paskutiniame Sovietų Sąjungos gyvavimo dešimtmetyje visuomenėje virto
sistemos supuvimo simboliu (Архипова Т.Г., Сенин А.С. История государственной
службы в России XVIII- XX в.- М. -2001). Nors sąvoką „nomenklatūra“ reikėtų
sieti su 1967 m. Sovietų Sąjungos valstybinio darbo ir darbo užmokesčio klausimų
komiteto priimtu sprendimu dėl vieningos dirbančiųjų pareigybių nomenklatūros,
tačiau iš tikrųjų – Sovietinė nomenklatūra įkūnijo neskaidrią vadovų parinkimo
sistemą, kai dėl svarbiausių pozicijų spręsdavo ne organizacijos vadovas, o
atitinkami lygiagretūs partiniai padaliniai. Ir ši sistema siekia pačią Sovietų
Sąjungos formavimosi pradžią, kai buvo iš vienos pusės stengiamasi surasti bent
kiek vieną ar kitą sritį suvokiančių darbuotojų, tuo pačiu ieškant jų tarpe „klasinių“
priešų. Taip 30-ųjų metų pabaigoje galutinai susiformavo hierarchinė sistema, o
vietinės respublikinės partijos turėjo ir savo nomenklatūrą. Ši sistema
formaliai subyrėjo su pačios komunistų partijos griūtimi ir jos uždraudimu.
Pažymėtina, kad dviguba sistema atsispindėjo ir pagrindiniuose personalo
valdymo principuose – konkrečias kandidatūras tvirtino centriniai partijos
organai, o pareigybes ir darbo užmokestį nustatydavo atitinkama finansų
ministerijos komisija. Atranka rėmėsi asmens charakteristika, surinktais vertinimais
ir asmens biografijos faktais. Tačiau charakteristikos buvo nagrinėjamos
neakivaizdžiai, dažnai pačiam asmeniui apie tai net nežinant. Šiaip atrankos kriterijai
rėmėsi kilme, lojalumu sistemai, taip vadinamo organizacinio darbo patirtimi
ir, vėliau, turimu išsilavinimu. Tačiau į aukščiausius postus buvo skiriama
pagal aukštų partinių veikėjų simpatijas. Galvojant apie Lietuvoje veikiančią
atrankos ir karjeros sistemą valstybės tarnyboje, tenka pastebėti, kad bent jau
teisiškai su savo be galo decentralizuota žmogiškųjų išteklių sistema esame
pakankamai toli nuo nomenklatūrinės Sovietų Sąjungos tradicijos. Tačiau kas
galėtų paneigti, kad buvę ir dabartiniai paskyrimai, kurie kaip ir turėtų būti
nepolitiniai, ne visada rėmėsi aiškiais, skaidriais ir iš anksto nustatytais
atrankos kriterijais. Iš tikrųjų valstybės tarnybos politizavimą demonstruoja
ne tiek formalios politinio pasitikėjimo pareigybės, kiek aukščiausių
darbuotojų kaita pirmais metais po parlamentinės daugumos pasikeitimo.
Manau, kad nereikia papildomai įrodinėti, kad vadovaujančių
kadrų rengimas vyko kartu su atitinkamais partiniais mokymais. Taip pat kaip
bebūtų keista, Sovietinė sistema neturėjo vieningų ir aiškių valstybės tarnybą
reglamentuojančių įstatymų (kiek aiškiau buvo reglamentuotos karinės ir vidaus
reikalų sistemos struktūros). Tad šiandien Lietuvoje stengiantis kiekvienai valstybei
dirbančių asmenų grupei nustatyti atskirą teisinį reglamentavimą ar išlaikyti
vidaus reikalų sistemos (statutinių) darbuotojų išskirtinumą reikėtų sieti su
senąja tradicija.
Remiantis 60-70-aisiais metais pareigas užėmusių 45 Sovietų
Sąjungos ministrų ir jų pavaduotojų biografijomis vidutiniškai jie savo poste
išbūdavo 18 metų, o 40 proc. jų – net 20 metų. 1988 m. vidutinis SSRS Vyriausybės
narių amžius buvo 56 metai (Архипова Т.Г., Сенин А.С. История государственной
службы в России XVIII- XX в.- М. -2001). Tiesa, 16-osios Lietuvos Vyriausybės
narių amžiaus vidurkis yra 54 metai (lygiai toks, koks yra Ministro Pirmininko
amžius). Žinoma, pas mus ministrų kaita net nesilygina su tuometine situacija,
tačiau aukščiausių nepolitinių karjeros valstybės tarnautojų pareigybių (ministerijų
kancleriai, įstaigų prie ministerijų vadovai ir pan.) atveju ne taip jau labai
atsiliekame nuo tuometinės Sovietų Sąjungos.
Kur kas įdomesnis aspektas – tuometinis darbo užmokestis. Iš
vienos pusės aukščiausi partiniai veikėjai siekė demonstruoti, kad jų
atlyginimas artimas kvalifikuotiems darbininkams. Tačiau tokiu atveju jis
tapdavo juokingai mažu. Tad laikas nuo laiko buvo keliamas algų didinimo
klausimas, naikinami apribojimai ir nustatomi priedai. Beje, apie vokelius. 40-aisiais
metais buvo įvestas vokelis tikrąją to žodžio prasme. Aukštiems veikėjams buvo
išduodama taupomoji knygutė, į kurią kas mėnesį pervesdavo maždaug tokio dydžio
sumą, kaip ir alga, o minėta suma tik nebuvo apmokestinam, nuo jos nebuvo
mokamas partinis įnašas, bet apie ją galimai net nežinodavo šeimos nariai.
Taigi, Lietuvoje paplitusi vokelių praktika buvo sukurta ir įteisinta prieš
gerą pusšimtį metų Kremliuje. Taip pat reikia pastebėti, kad politiniai
veikėjai dar šiek tiek „prisidurdavo“ iš honorarų už įvairius taip vadinamus literatūrinius
kūrinius. (čia L.Brežnevas savo produktyvumu turbūt buvo sunkiai aplenkiamas). Vidutinė
alga prieš Sovietų Sąjungos subyrėjimą buvo 257 rubliai, o generalinis
sekretorius gaudavo 1200 rublių (skirtumas 4,4 karto). Pakankamai įdomu, kad
Lietuvos Ministro Pirmininko darbo užmokestis lyginant su valstybės vidutiniu
darbo užmokesčiu 2012 m. kyrėsi 5,2 karto. Atrodo, kad pas mus vis dar labai
gajus mitas, kad valstybės tarnyboje darbo užmokestis turi būti skaičiuojamas
pagal Sovietų Sąjungoje galiojusią logiką. Galiausiai nereikia pamiršti, kad ta
sistema leido nieko neturint labai neblogai gyventi, o partinių veikėjų
piniginių vienetų perkamoji galia buvo kur kas didesnė nei paprastų mirtingųjų.
Taigi, gal tik kovose su privilegijomis per pastaruosius dvidešimt metų pavyko
pasiekti apčiuopiamų pergalių.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą