Viešojoje erdvėje pasirodžius žinutėms apie ministerijų sekretorius
(BNS: Paskirtasis premjeras - už ministerijų sekretorių grąžinimą) norisi pažvelgti
į šią amžiną aukščiausių valstybės tarnautojų švytuoklę šiek tiek iš kito
taško. Taip jau tradiciškai susiklostė, kad viena dominuojanti partija
nuosekliai pasisako už tai, kad aukščiausi tarnautojai būtų politinio
pasitikėjimo, o kita – už tai, kad jie būtų karjeros valstybės tarnautojai.
Tiesa, realybėje aukščiausi valstybės tarnautojai ministerijose priklauso tiek
vienam tipui, tiek kitam, ir po kiekvieno parlamentinės daugumos pasikeitimo
keičiasi tik proporcija (1 politinio pasitikėjimo + 3-4 karjeros valstybės
tarnautojai vs 3-4 viceministrai + 1 ministerijos kancleris). Reikia
pripažinti, kad tokie pokyčiai bent kiek rimčiau valstybės piliečiams ir
verslui neatsiliepia, tačiau netiesiogiai demonstruoja tam tikras bendrąsias
valdymo problemas, visų pirma tarpusavio pasitikėjimo ir sutarimo tarp politikų
ir aukščiausių valstybės tarnautojų trūkumą (žvelgiant iš public service bargains teorijos perspektyvos (C.Hood)).
Noriu iš karto pastebėti, kad abi sistemos turi savo pliusų
ir minusų ir yra sutinkamos kitose pasaulio šalyse. Tarkim, anglo-saksų tradicijos
šalyse, kurios entuziastingai diegė naujosios viešosios vadybos principus,
paprastai ministerijoms (departamentui) vadovauja karjeros valstybės tarnautojas,
skiriamas kadencijai, kuris ir atsako už visus biurokratinės mašinos
rezultatus. Panaši situacija yra ir Skandinavijos valstybėse. Tuo tarpu
Vokietijoje ministrui padeda 2 valstybės sekretoriai (tarnautojai) ir 2
parlamentiniai sekretoriais (politinio pasitikėjimo asmenys). JAV atveju pasikeitus
prezidentui keičiasi keli tūkstančiai aukščiausių valstybės tarnautojų. Bet
kuriuo atveju, nereikia pamiršti, kad beveik visose šalyse veikia ir politinio
pasitikėjimo ministro kabinetas, kurio vadovas daugeliu atvejų yra nemažiau
įtakingas už sekretorius ar viceministrus. Jei bandytume pažvelgti į
vyraujančias tendencijas, tai tektų konstatuoti, kad per pastarąjį dešimtmetį daugelyje
valstybių politinio pasitikėjimo tarnautojų skaičius ir jų įtaka palaipsniui
didėjo. Tačiau sveikoms ir stiprioms tarnyboms tai neturi kažkokio neigiamo
poveikio, kai tuo tarpu kitur tai kelia labai rimtų problemų.
Grįžkime prie mūsų patirties. 2008 m. viceministrų, kaip politinio
pasitikėjimo tarnautojų, pareigybių skaičiaus išplėtimas buvo gan logiškas
Vyriausybei, kuri akcentavo permainų siekį. Tarkim ir M.Thatcher Vyriausybėje,
kuri kardinaliai pertvarkė Jungtinę Karalystę, pertvarkas įgyvendino premjerės
pasitikėjimą turintys žmonės. Čia gal tik būtina pažymėti, kad tie žmonės visų
pirma turėjo būti ne tiek konservatoriai, kiek pritariantys radikalioms
permainoms. Tačiau kelių viceministrų atsiradimas gan rimtai sujaukė
atsakomybės ir atskaitomybės ryšius ministerijų vadovybėje: šiuo metu nėra
visiškai aišku, kas vadovauja departamento direktoriui ir kas priima vienus ar
kitus sprendimus. Tą sumaištį demonstruoja ir labai nevienalytė ministerijų
atstovų pasitarimo (pagrindinis parengiamasis pasitarimas prieš Vyriausybės
posėdį) sudėtis, kur vienas ministerijas atstovavo kancleriai, o kitas
viceministrai. Žvelgiant iš šio taško, buvusi vieno viceministro ir valstybės
sekretoriaus sistema atrodo kur kas lokiškesnė. Tačiau ši sistema turi kitą ydą
– ji numatė vieną papildomą hierarchinį valdymo lygį – ministerijos sekretorius.
Kadangi Lietuvoje ministerijos yra labai mažos (išskyrus Užsienio reikalų ir
Finansų ministerijas), tai papildomas valdymo (atskaitomybės) lygis yra
visiškai nepateisinamas iš vadybinio taško. Apskritai gera organizacinė
struktūra turi būti kuo „plokštesnė“ ir turėti aiškius atskaitomybės ryšius.
Stambiose organizacijose visiškai normalu, kad bet kurio lygio vadovui
tiesiogiai atskaitingi yra 7-10 žmonių. Tad 50 žmonių ministerijoje
organizaciniu požiūriu užtektų 7 skyrių ir vietos neliktų jokioms tarpinėms
valdymo grandims.
Taigi, koks modelis galėtų būti čia pritaikytas? Jei darytume
prielaidą, kad tikroji politika – tai pokyčiai, turintys įtakos asmenims už
organizacijos ribų, o vadyba – tai vidiniai organizaciniai pokyčiai, skirti
padidinti organizacijos efektyvumą ir sustiprinti jos gebėjimus, - tai racionalu
būtų, kad pokyčių daliai atstovautų politinio (asmeninio) pasitikėjimo
valstybės tarnautojas (pvz. viceministras), o organizacinei daliai – karjeros valstybės
tarnautojas (kancleris ar sekretorius). Čia nemažiau svarbu, kad viceministras
vadovautų ir visai ministro politinio pasitikėjimo komandai ir turėtų tinkamus
vadovavimo gebėjimus. Tuo tarpu karjeros valstybės tarnautojas būtų atsakingas
už kasdienę organizacijos veiklą. Žinoma, tai nesprendžia problemos, kai ministerijų
tarnautojų karjera dažniausiai baigiasi atsisėdus į departamento direktoriaus
kėdę. Čia reikėtų ieškoti taip vadinamos horizontalios karjeros galimybių ir
galvoti apie tokį mobilumą skatinančias priemones (pvz. kadencijas). Bet kuriuo
atveju visiems būtų lengviau, jei būtų pasiektas sutarimas, kad ministerijos
vadovybėje yra vienodas politinio (asmeninio) pasitikėjimo ir karjeros
valstybės tarnautojų – vadovų skaičius, simbolizuojantis pokyčių ir pastovumo
pusiausvyrą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą