2011 m. spalio 3 d., pirmadienis

Viešieji pirkimai: skaidrumo beieškant


Viešieji pirkimai yra amžina problema, tikriausiai, egzistuojanti nuo tų laikų, kai susiformavo pirmosios valstybės. Lietuvoje dėl jų taip pat nenutyla triukšmas. Ką tik buvo patobulintas tai reglamentuojantis įstatymas ir pakeistas tikrinančiosios įstaigos statusas. Tikėkimės, kad tai turės pozityvų poveikį.

Tačiau pabandykime į šį reikalą pažvelgti kiek kitokiu kampu. Pagal VPT 2010 m. ataskaitą Lietuvoje centralizuoti pirkimai sudaro tik 5,6 proc. (iš 8,9 mlrd. tik 0,5 mlrd. Lt), pirkimai per CPO siekia 0,5 proc. (2010 m. duomenys). Tačiau perkančiųjų organizacijų, dalyvavusių pirkimuose, yra net 5200. Taigi, nesunku paskaičiuoti, kad vidutiniškai viena perkančioji organizacija per 2010 m. atliko 2,4 pirkimus, o vieno pirkimo vidutinė vertė – 871 tūkst. litų. Tiesa, nuo 2001 m. vidutinė vieno pirkimo vertė didėjo iki 2006 m., kol pasiekė 1,58 mln. lt, o po tendencija kardinaliai pasikeitė ir dabar esame grįžę į 2003 m. Viešųjų pirkimų administravimas (neskaitant teismų) preliminariu vertinimu kainuotų apie 200 mln. lt per metus ir tai sudarytų apie 2 proc. visiems pirkimams skiriamos sumos. Taigi, turime labai daug mažų pirkėjų ir vieną tarnybą, kuri turi juos visus sugaudyti. O pabandykime įsivaizduoti, kad pirkėjų skaičių pavyksta sumažinti 5 kartais. Tada vienas toks pirkėjas atliktų vidutiniškai bent 12 pirkimų per metus, o ir administruojančio personalo reikėtų mažiau, gal administravimui užtektų tik kokių 100 mln. lt. Ir tiek pirkimų nereikėtų, nes, tarkime, kurą galima būtų nupirkti visai sistemai, o ne kiekvienai įstaigai atskirai. Na ir tarnybai būtų lengviau visus tuos pirkėjus sužiūrėti. Gal net be papildomų pareigybių.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą