Jei kam įdomu dabar jau viešai
galima pasiskaityti Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo antrąjį projektą (http://www.lrs.lt/pls/proj/dokpaieska.showdoc_l?p_id=1024892&p_fix=n&p_gov=n).
Taigi, jei kas naiviai tikėjosi revoliucinių pokyčių, turės nusivilti.
Projektas puikiai atspindi ankstyvojo laikotarpio kompiuterinių sistemų
administratorių išmintį: nejudink veikiančios sistemos. Tačiau būčiau nesąžiningas,
jei apsimesčiau, kad nepastebiu kelių svarbių naujovių.
Pirmiausiai sveikintinas
pasiryžimas atsisakyti nelabai skaidrios priedų už kvalifikacines klases
sistemos, - lieka tam tikri darbo užmokesčio rėmai, tačiau juose siūloma
didesnė diskrecija pačioms įstaigoms. Darbo užmokestis aukščiausiems vadovams
padidėtų apie 10-15 proc. tačiau sumažėjus pozicijų stabilumui tai būtų
visiškai logiškas žingsni. Tik problema ta, kad žengus šį žingsnį neužteko
ryžto atsisakyti priedo už stažą ir visiškai panaikinti visuomenę erzinančias
priemokas ir priedus. Tai kaip diskreditavo, taip ir diskredituos tarnautojų
darbo užmokesčio sistemą. Projekte numatytas reikalavimas įstaigų biudžetuose
numatyti lėšas skatinimui už „asmeninį indėlį įgyvendinant įstaigai nustatytus
tikslus ar užtikrinant jos vidaus administravimą“, t.y. premijoms. Žinoma, tai racionalus
mechanizmas naudojamas Vokietijoje, tačiau Lietuvos tradicijoje jis neturi
beveik jokios perspektyvos, kur premijos dalinamos į kairę ir dešinę arba visi
dreba, kad tik nebūtų apkaltinti bandymu pasipinigauti.
Drąsus naujojo projekto autorių
siūlymas įvesti kadencijas tiek ministerijų kancleriams, tiek mažų ir regioninių įstaigų vadovams (šiuo metu
kadencijos yra įvestos tik Vyriausybės įstaigų ir įstaigų prie ministerijų
vadovams). Tai tikrai reikalingas žingsnis. Na dar prie naujovių galima
priskirti siūlymą įteisinti personalo valdymo centralizavimą, kas leistų bent
jau pagerinti mažų ar labai mažų įstaigų žmogiškųjų išteklių valdymą, ir
laisvesnį tarnybinės veiklos vertinimą, jo tiesiogiai nesiejant su darbo
užmokesčiu. Taip pat nesu tikras, kur vertėtų minėti siūlomą kompetencijų
modelio įvedimą. Iš vienos pusės įvedama terminologija ir tikėtina, kad
reikalavimų nustatymas, bent jau vadovų atveju, bus iš dalies centralizuotas.
Tačiau turi būti noras ir gebėjimai naudotis šiuo modeliu, todėl tikėtina, kad
daugumoje mažų įstaigų tai taps nevykusiu kūrybingo pritaikymo prie praktikos
pavyzdžiu vis paburbant, kad eilinį kartą padaugėjo biurokratijos.
Tačiau be šių kelių naujovių projekte
siūloma perkelti aibę neveikiančių ir nevykusių sprendimų. Be jau minėtos stažo
dedamosios ir priedų ir priemokų sistemos siūloma išlaikyti darbo užmokesčio
sąryšį su baziniu dydžiu. Toliau yra apsimetama, kad jis turėtų būti suderėtas
kolektyvinėje sutartyje, tačiau praktikoje to dar nebuvo. Beje, jei jis būtų
suderėtas, tai reikštų, kad kartu su tarnautojų darbo užmokesčiu turėtų didėti
ir politikų darbo užmokestis. Visa tai atrodo panašu į sąmokslą, kur
tarnautojai susitaria su politikais dėl savo darbo užmokesčių padidinimo.
Kadangi niekas nenori tokio skandalo, tai ir sistema niekada ir neveiks.
Apskritai, sąryšis su baziniu dydžiu ir didžiausio leistino pareigybių
skaičiaus nustatymas seniai yra pagrindiniai viešojo sektoriaus darbo
užmokesčio sistemą skandinantys veiksniai. Projekte išlieka ir keistas įstaigų skirstymas
į grupes. Niekas negali paaiškinti, kodėl buhalteris Telšių savivaldybėje turėtų
gauti ženkliai mažiau už savo kolegą, tarkime, Patentų biure. Kaip čia viskas
dera su konstitucine nuostata, įtvirtinančia teisę „gauti teisingą apmokėjimą
už darbą“? Projekte išlieka nuostata, kad politikas (į valstybės įstaigos
vadovo pareigas priimantis asmuo) neturi jokios diskrecijos atmesti atrankos
komisijos pateikto kandidato. Tai praktikoje labai suvelia politiko ir
komisijos santykius ir skatina naudotis neformaliais įtakos instrumentais (ar
jau pamiršta Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos vadovo
konkurso istorija http://www.delfi.lt/news/daily/lithuania/stt-tirs-buvusio-sveikatos-apsaugos-viceministro-ir-premjero-elgesi.d?id=66614478
?). Na o prie nevykusių naujo projekto inovacijų galima būtų priskirti siūlymą
Vyriausybei nustatyti asmenų kategorijas kurių kognityviniai gebėjimai, bendrosios ir vadovavimo kompetencijos
netikrinamos. Vadinasi, jei priklausai specialiai kategorijai tavęs niekas
netikrins, o jei esi paprastas – tai ir eik visus kryžiaus kelius. Čia jau
nekalbant apie tai, kad politinio pasitikėjimo tarnautojai jau dabar sudaro
atskirą kategoriją. Bet dar blogiau atrodo nuostata, kad vadovavimo gebėjimų tikrinimo
rezultatai teisės aktų nustatyta tvarka gali būti skundžiami Valstybės tarnybos
departamento direktoriui, o jo sprendimas - teismui. Matyt ateina laikas
apsispręsti, ar valstybės tarnyba bus
valdoma vadybiniais sprendimais (efektyvu, tačiau daug kam gali kelti abejonių)
ar teismų procesais (brangu, bet bent jau išoriškai teisingai). Jei jau kartą
norime turėti valstybės tarnybą tokią, kaip kariuomenės garbės kuopa, kuri
atrodo gražiai, dalyvauja paraduose, bet deja, su gebėjimu kariauti neturi
nieko bendro, tai drąsiai ir konstruokime tokį nesusipratimą, - parašykime
įstatyme, kad įstaigos vadovas dėl kiekvieno personalo valdymo klausimo
sprendimą priima tik gavęs atitinkamos instancijos teismo leidimą. Tada bent
bus pagrindas ugdyti teisėjų supratimą apie vadybą ir kompetencijų modelį ir
išvengsime tokios praktikos, kai buvęs įstaigos vadovas į pareigas grąžinamas teismo
sprendimu po kelerių metų.
Taigi, apibendrinant galima tik
pasakyti, kad ar šis projektas bus priimtas, ar jis nebus priimtas (o būti
priimtas jis turi labai mažai galimybių), niekas iš esmės nepasikeis. Valstybės
tarnyba kuo toliau, tuo labiau darosi panaši į nepriekaištingos reputacijos,
etišką ir pakankamai nebrangią garbės kuopą, kur žmonės laisvu nuo pagrindinės
veiklos laiku kartais pažaidžia valstybės valdymą. Problema ta, kad dar neteko
girdėti, kad turint vien garbės kuopas kažkam būtų pavykę laimėti karą.
diotizmų kratinys, autorius - visiškas kvailys
AtsakytiPanaikintiGaila, kad komentatorius, kaip jau tapo įprasta, daugiau kaip penkių žodžių neišspaudžia.
AtsakytiPanaikinti