Ar
vadovai Lietuvos viešajame sektoriuje kartais ne per daug uždirba? Žinoma, reikia
sakyti, kad per daug ir visuomet ne tik pataikysi, bet būsi populiarus. Tačiau
kai viskas taip aišku, paprastai nebūna viskas labai paprasta. Tas aiškumas tik
parodo, kaip stipriai įsitvirtino ir kokia gyvybinga yra senosios Maskvos
kunigaikštystės tradicija, kur darbo užmokestis valstybės pareigūnams iš
valstybės biudžeto nebuvo mokamas („nėra pinigų“), tačiau buvo leidžiama jiems
"maitintis" patiems, pasinaudojus posto teikiamomis galimybėmis ir
valdomais dvarais - pomestiya (taip
vadinama „kormlenie“ praktika).
Niekam ne paslaptis, kad „kormlenie“
praktika yra pamatas piktnaudžiavimui bei korupcijai. Visa ši tradicija per
carinę Rusiją ir sovietinę patirtį (nomenklatūrinė sistema tiesiog tobulai
atkartojo prieš kelis šimtmečius nepriekaištingai veikusią sistemą) labai
giliai įsišaknijo ir šiandien tebėra mūsų įsitikinimo apie teisingą atlygį
pamatas. Kadangi atkūrus Lietuvos valstybę ir panaikinus nomenklatūrinę
kontrolės sistemą, daugiau pinigų neatsirado, tai viskas buvo kompensuojama stiprinant
atskirų įstaigų autonomiją ir užsitikrinant to įstatyminę apsaugą. Pasirengimas
narystei Europos Sąjungoje tik suteikė naujų argumentų viešojo sektoriaus plėtros
ir fragmentacijos šalininkams. Todėl nenuostabu, kad kiekviena įstaigėlė
Lietuvoje seniai pasirūpino jos išgyvenimą garantuojančiu įstatymu. Pavieniai
politikai, ypač padirbėję Vyriausybėje, bandė didinti viešojo sektorių
administratorių veiklos kontrolę, tačiau įstatymais supainiota ir išskirtinai fragmentuota
Lietuvos valdžios institucijų struktūra tapo nebeįveikiama kliūtimi bandymams
kažkaip racionaliai viską sutvarkyti. Todėl pastaruosius du dešimtmečius niekam
rimtai nekeliant vadovų atlygio klausimo dėl ekonominių pokyčių jis realiai
mažėjo, o tai buvo kompensuojama stiprinant visų įstaigų ir įstaigėlių vadovų autonomiją
ir stabilumą. Tokios tendencijos leido įsitvirtinti lygiavos logikai, nors
deklaratyviai buvo kuriami nepagrįsti karjeros arba atlygio už rezultatus lūkesčiai.
2008 m. prasidėjusi finansinė krizė leido
politikams dar griežčiau apriboti viešojo sektoriaus vadovų atlygį, kartu šiek
tiek sumažinant jų autonomiją ir pozicijų stabilumą, įvesti kadencijas. Savo
ruožtu, viešojo sektoriaus vadovai šių priemonių poveikį sumažino pateikdami
ieškinius teismams, pasinaudodami Konstitucinio Teismo sprendimais, kūrybingai
interpretuodami įstatymines nuostatas dėl kadencijų ir administracinėmis
priemonėmis blokuodami jų stabilumą mažinančias iniciatyvas. Visgi viešojo
sektoriaus vadovai atlygio požiūriu savo pozicijų, turėtų iki krizės, neatgavo.
Šiandien
esminiai atlygio sistemos pokyčiai mažai tikėtini. Jei būtų bandoma toliau stiprinti
tradicinę karjeros sistemą, tektų ne tik didinti piniginį atlygį, bet ir ženkliai
apriboti vadovų autonomiją, kai kuriais atvejais atsisakant politikos formavimo
ir įgyvendinimo atskyrimo. Taip pat vadovais turėtų būti skiriami tik karjerą
viešajame sektoriuje padarę asmenys. Jei būtų realiai siekiama įtvirtinti
atlygio už rezultatus logiką, būdingą Naujosios viešosios vadybos doktrinai, reikėtų
kalbėti apie labai ženklų vadovų piniginio atlygio didėjimą, šiek tiek ribojant
ir griežčiau kontroliuojant esamą jų autonomiją. Bet kuriuo atveju abi šios
pokyčio tendencijos nei politikams, nei viešųjų organizacijų vadovams
neužtikrintų greitos ir akivaizdžios naudos. Tad tikėtina, kad vadovai ir
toliau atlygį ne užsidirbs, o gaus, ir visi galės nuoširdžiai piktintis, kad
niekas nesikeičia.
Daugiau
apie tai galima rasti čia: http://www.zurnalai.vu.lt/politologija/article/view/7375.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą