Thom Piketty knyga „Kapitalas XXI a.“ (angl. „Capital in the
Twenty-First Century“) apibendrina turtingų Vakarų tradicijos valstybių
visuomenės tyrinėjimais, kurie parodė, kad XX a. sumažėjusi nelygybė nuo 1980
m. vėl didėja ir baigia pasiekti XIX a. pabaigos lygį. Tačiau svarbu aiškiai
įvardinti kaip suprantame nelygybę, nes tie, kurie daugiausia uždirba, ir tie,
kurie gauna daugiausia kapitalo (turto) pajamų nebūtinai yra tie patys žmonės. Tiesa,
sukurtas kapitalas nuo tam tikro lygio pradeda generuoti pajamas, taip didinant
nelygybę. Taigi, žmogus, savo veiklą pradėjęs kaip verslininkas, gali tapti
rentininku, gyvenančiu iš kapitalo generuojamų pajamų, ir čia Billo Gateso
pavyzdys būtų geriausia iliustracija. Darbo pajamų nelygybė gali būti suprantama
kaip daugiausiai uždirbančių 10 proc. darbuotojų pajamų dalis visos šalies
darbo užmokesčio fonde. Istoriškai daugiausiai uždirbantiems tenka nuo 1/5
labiausiai egalitarinėse Skandinavijos šalių visuomenėse iki 1/3 JAV visų darbo
pajamų. Atitinkamai vertinant kapitalo koncentraciją, - 10 proc. turtingiausių
valdo nuo ½ iki ¾ viso kapitalo. Visgi žvelgiant iš istorinės perspektyvos vidutiniškai
uždirbantys sugebėjo nors ir nelabai žymiai padidinti savo dalį šalies kapitalo
dalyje, o tai iš esmės leido susiformuoti viduriniajai klasei. Tad pajamų
nelygybė pasiekiama tada, kai kapitalo pajamos bendrose pajamose vaidina
lemiamą vaidmenį arba tokioje visuomenėje, kur sėkmingiausi susirenka
reikšmingą dalį visų pajamų (super žvaigždžių arba tiksliau super direktorių
visuomenė, nes sportininkai ir artistai tarp geriausiai apmokamų sudaro tik 5
proc.). Tiesa, maksimalias pajamas sėkmingiausi gauna ne visą savo karjerą, o
tik tam tikrą periodą (sportininkai ir modeliai tokių pajamų gali tikėtis
jaunystėje, o vadybininkai ir teisininkai savo karjeros pabaigoje). Iš tikrųjų,
ne kiekvienas McDonaldo restorano darbuotojas turi galimybes bent vienerius metus
per visą savo gyvenimą gauti super žvaigždžių pajamas, tačiau ir didžiausias
darbo pajamas gaunanti grupė nėra stabili. Čia galima būtų įžvelgti tam tikrą
sąsają su loterija, kur nepaisant to, kad galimybė laimėti nėra didelė, visgi
žmonės linkę joje dalyvauti.
Tačiau realūs skaičiai (o jų kiekvienais metais daugėja ir dėl
technologinių pokyčių jie tampa vis patikimesni), nusakantys pajamas ir turtą
yra dar ne viskas. Pasirodo, kad labai svarbu ne tik, kokia yra reali nelygybė,
tačiau ir tai, kaip tą nelygybę suvokia visuomenė (www.iwkoeln.de/_storage/asset/179099/storage/master/file/5003517/download/Inequality_Perception_Discussion_Paper_Judith_Niehues.pdf).
Taigi, net ir santykinai egalitarinėje visuomenėje, jei subjektyviai bus
suvokiama per didelė nelygybė visuomenėje, vis vien bus reikalaujama daugiau ir
daugiau pajamų perskirstyti. Tačiau ar paprastas perskirstymas, veikiantis pagal
principą „surinkau ir išdalinau“, sprendžia kokias nors problemas?
Čia reikia pastebėti, kad be aptartų dviejų aspektų svarbus
ir trečiasis – išlaidų nelygybė. Paprastai laikoma, kad gaunant reikšmingas
darbo ar kapitalo pajamas būtinos išlaidos (net apimančios tam tikrus prabangos
dalykus) yra nereikšmingos, lyginant su liekančiais laisvais resursais, kurie
gali būti nukreipti kapitalo formavimui ar jo didinimui. Tačiau sovietinė nomenklatūrinė
sistema pademonstravo, kaip išlaidų ar vartojimo nelygybė gali būti užtikrinta
išlaikant pajamų santykinę lygybę, - tereikia sukurti išskirtinio vartojimo
sistemą. Kaip tik ši patirtis labai aiškiai parodo, kad visuomenėje, kur
kokybiškas švietimas, sveikatos apsauga, priežiūra senatvėje, susisiekimo
galimybės yra prieinamos tik turintiems reikšmingų finansinių išteklių, yra
dviguba nelygybė – pajamų ir galimybės naudotis infrastruktūra. Paprastai
kalbant, jei gyvenate žlugusioje valstybėje (Afganistane ar Somalyje), būtina
užsitikrinti pakankamas pajamas tam, kad galėtum išlaikyti nedidelę kariuomenę,
užtikrinančią saugumą, susikurti būtiną infrastruktūrą gyvenimui, leisti vaikus
į mokyklas užsienyje ir t.t. Lietuvoje tas iš dalies galėtų būti siejama su
galimybe vaikams pasamdyti korepetitorius (nes švietimo sistema neužtikrina
patenkinamo lygios), lesti į būrelius, apmokėti mokslus užsienyje (nes Lietuvos
universitetai taip ir nepakyla tarptautiniuose reitinguose), susimokėti
gydytojams tam, kad nereikėtų laukti eilėse ir būtų atlikti visi būtini
tyrimai, samdytis advokatus, kurie sutvarkytų biurokratinius turtinius
formalumus.
Ką visa tai reiškia? Pirmiausiai daug uždirbančių visada bus,
net jei tai uždraustume įstatymu – vieni tai darys legaliai užsienyje, kiti
kaip jau įprasta – liks ekonominiame šešėlyje. Tačiau blogai yra ne tai, kad
kaimynas uždirba, o tai, kad kiti kaimynai neuždirba. Turi būti realus
pagrindas tikėjimui, kad kryptinga veikla įmanoma pagerinti savo gyvenimą, nors
socialinis mobilumas nebūtinai yra toks, kokio tikimės. Gal tam reikia ir įkvepiančių
kasdieniškų pavyzdžių. Antra – didesnis perskirstymas reikalingas, bet ne tam,
kad pašalpos ir algos didėtų visiems vienodai. Gal ir iš pirmo žvilgsnio ir patraukli
būtų valstybė, kur visi darbingi gyventojai gauna jokiu būdu ne didesnę nei minimalią
mėnesinę 1500 eurų dydžio algą (tokia yra Airijoje), o visi pensininkai 600
eurų pensiją. Tačiau tada tektų iš tos algos susimokėti absoliučiai viską –
pradedant vaikų mokslu ir baigiant lova ligoninėje, o ir paskatas kažką
legaliai veikti būtų minimalus (atrodo, kad kažką labai panašaus išgyvenome iki
1990 m.). Perskirstymas reikalingas tam, kad būtų sukurta ir palaikoma saugumo,
socialinė, sveikatos, švietimo ir verslo infrastruktūra (kurią galima vadinti
ir valstybės teikiamomis paslaugomis arba viešuoju interesu), t.y. visa tai, ką
daryti bendrai yra kur kas efektyviau nei kiekvienam individualiai. Na o
efektyvias valstybes nuo mažiau vykusių ir skiria tai, ar mokesčiais perskirstomi
ištekliai išmokami tam tikrų sektorių darbuotojų algoms (arba tikriau pašalpoms),
ar jie panaudojami būtinai infrastruktūrai, kuri prieinama visiems gyventojams,
sukūrimui. Įdomiausia, kad ten, kur valdžia nėra efektyvi ir perskirstymas per
biudžetą yra menkas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą