2012 m. liepos 18 d., trečiadienis

Kas geriau: apsimestinis mandagumas ar sąžiningas vertinimas?


Financial Times apžvalgininkas (2012 m. liepos 16 d.) Andrew Hill teigia, kad prievartinis darbuotojų rangavimas yra atgyvenęs žmogiškųjų išteklių valdymo įrankis. Priverstinis rangavimas remiasi ilgamečio GE vadovo Jack Welch pagarsintu principu 20-70-10, kur teigiama, kad organizacijoje 20 proc. darbuotojų yra geriausių, 70 proc. – gerų, ant kurių laikosi visa organizacija ir 10 proc. netinkamų darbuotojų, kuriuos reikia atleisti. Kiekvienais metais (arba dažniau) vykstančio vertinimo tikslas atrasti ir apdovanoti pačius geriausius ir atsikratyti prasčiausiai dirbančių. Tai reiškia, kad kiekvienais metais pasikeičia 10 proc. darbuotojų. A.Hill taip pat referuoja į Vanity Fair pasirodžiusį Kurt Eichenwald vertinimą (Microsoft’s Downfall: Inside the Executive E-mails and Cannibalistic Culture That Felled a Tech Giant), kad visi kaip vienas apklausti esami ir buvę Microsoft darbuotojai laiko, kad tokia vertinimo sistema yra labiausiai destruktyvus procesas kompanijoje. Tačiau nereikia pamiršti, kad tai tėra įrankis, kuriuo siekiama sutelkti organizacijoje pačius geriausius darbuotojus. Apple vadovas Steve Jobs yra sakęs „aš suvokiau, kad visuomet mano pareiga buvo užtikrinti, jog komanda būtų puiki. Ir jei aš to nebūčiau daręs, niekas to nebūtų padaręs vietoje manęs.“ Kokybės vadybos pradininkas W. Edwards Deming savo knygoje The New Economics for Industry dar 1993 m. aršiai kritikavo bet kokį padalinių, darbuotojų ir organizacijų reitingavimą, remdamasis prielaidą, kad didžiąją darbuotojų rezultatų dalį lemia vadovybės nustatyta sistema ir įtvirtinti procesai, o ne individualios konkretaus darbuotojo pastangos. Anot Edwardo Demingo, norint geresnių rezultatų, pirmiausia vadovybė turi keisti sistemą, o ne perkelti atsakomybę ant individualių darbuotojų pečių, kurie realiai nieko negali pakeisti. Tačiau, tai galioja tik tuo atveju, jei visi darbuotojai yra idealūs ir deda visas pastangas rezultatams pasiekti (kaip teigė Peter F. Drucker – tokie yra tik savanoriai). Taip pat nereikia pamiršti, kad visai tai buvo taikoma gamybos procesui. Grįžtant prie Financial Times straipsnio reikia pastebėti, kad jame įvardinamos tokios neigiamos prievartinio darbuotojų reitingavimo pasekmės. Padalinių vadovai, siekdami užpildyti kvotas, derasi ir prastūminėja savus žmones, darbuotojai, bijodami, kad nenukentėtų jų reitingas, vengia kartu dirbti su geriausiai vertinamais darbuotojais, tokia sistema užkerta kelią atsiskleisti talentams, neskatina vadovų atidžiai rinktis darbuotojų (nes po metų juos galima bus atleisti) ir galiausiai viskas planuojama labai trumpam periodui. Tačiau kaip tik čia nereikia pamiršti, kad praktikai visgi reitingavimą sėkmingai taikė, nepaisant to, kad yra pakankamai teorinių pasvarstymų, jog tai neefektyvu. Na o grįžtant prie kokybės valdymo reikėtų pastebėti, kad vadovai visų pirma turi atskirti, kur rezultatai nepasiekiami dėl sisteminių problemų, o kur pagrindinė problema tingėjime ir nekompetencijoje.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą